OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Suomalaisen oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 25. päivä: Nikolai Sinebrychoff Vuosiolut 2014 Oak Aged Tumma Lager, Sinebrychoff

leave a comment »

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan 25. päivänä maistellaan edelleen historiaa ja perinteitä vaalivaa suuren suomalaisen oluenvalmistajan olutta.

Nikolai Sinebrychoff Vuosiolut 2014 Oak Aged Tumma Lager, Oy Sinebrychoff Ab, Kerava / Carlsberg Group, Kööpenhamina, Tanska (4,7 %)

Pisteet 91 / 100.

Sinebrychoff valmisti muutamana vuonna (2011-14) rajallisen erän erityylisiä erikoisoluita, jotka nimettiin Nikolai Vuosioluiksi. 2011 (aromaattinen lager) ja 2012 (suodattamaton kellariolut) vuosioluet valmistettiin kahdessa vahvuudessa (5,0 % ja 4,5 %), 2013 (Cascade Ale) ja 2014 (tammikypsytetty tumma viskilager) vain 4,5-prosenttisina päivittäistavarakauppaversioina. Vuoden 2014 Vuosiolut taitaa jäädä sarjan viimeiseksi. Viime vuoden loppupuolella Vuosiolut-sarjan tilalla Sinebrychoff julkaisi tanskalaisen Carlsberg-konsernin kansainvälisen panimomestariryhmän yhdessä kehittämiä uutuuksia, Nikolai Irish Red Ale (4,6 %) ja Nikolai California Steam Beer (4,7 %), rajoitetusti saatavilla nekin.

Viimeistä Nikolai Vuosiolutta saattaa onnekas löytää edelleen kaupan hyllyiltä Nikolai Sinebrychoff Vaalean Lagerin (4,7 %) ja Nikolai Sinebrychoff Tumman Lagerin (4,7 %) rinnalta. Kaikki kolme Nikolaita on pakattu pieneen (0,33 l.) alumiinitölkkiin.

Väri on tumma, mustan, öljymäisen ruskea, valoa vasten reunoilla punertavaa sävyä, läpikuultava, kirkas. Vaahto on valkea, tiheä, hyvin runsas, epätasainen, harvakuplainen, pieniä pitsiaihioita runsaasti siellä täällä lasin reunoilla. Tuoksu on mallasmainen, karamellimainen, paksun, tumman hedelmämäinen. Valmistuksen suodatusvaiheessa mukaan lisätään tilkkanen aitoa viskiä aromatisointitarkoituksessa. Olut myös kypsytetään bourbon-viskitynnyrin lastuissa. Tuloksena on hieno tuoksuaromi.

Maku on keskitäyteläinen, pehmeän mallasmainen, karamellimainen, melko kuiva, luonteikas. Olut tuntuu vain parantuneen rauhallisen tölkkikypsymisen mukana.

Valmistusainekset ovat vesi, paahdettu ja tumma ohramallas, mallastamaton ohra, panimosiirappi, viski, humala ja hiiva. Voisi kuvitella, että panimotuotteen valmistusaineksena ”viski” kolkuttelee suomalaisen lainsäädännön rajoja. Mutta rauhassa on Sinebrychoffin järjestyksessään neljäs vuosiolut saanut olla markettien valikoimissa.

Ruokajuomana riista- ja pataruokien, possunlihan, loimusavustetun lohen kanssa.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 4,7%-til., kantavierre 11,3 % Pl, katkeroainepitoisuus 28 EBU, väri 115 EBC, tumma pohjahiivaolut, lager, kypsytetty bourbon-viskin valmistuksessa käytetyn tammitynnyrin lastujen kanssa. Suositus tarjoilulämpötilaksi 5-7 °C. Uutuus 2013, rajallisesti. Panimomestari Heikki Vuokko.

Tölkki 0,33 l. Vähittäismyyntihinta 2,39 € .

Sinebrychoff Oy tunnus 2009TIETOA PANIMOSTA: Keravalla sijaitseva Sinebrychoffin panimo on maamme suurin ja vanhin. Venäläissyntyinen Nikolai Sinebrychoff sai keisarilliselta senaatilta oluenvalmistus- ja viinanpoltto-oikeudet 13.10.1819 eli viime syksynä panimo täytti 195 vuotta. Panimotoiminta alkoi Helsingin Hietalahdessa 1820-luvulla. Vuonna 2019 vietetään siis 200-vuotisjuhlavuotta.

 * Olutalan luonnehdinta: Suomen suurin panimoyhtiö on huomattavan tärkeä tuki olutkulttuurin edistämisessä. Miljoonia urheilun ylettömiin paisuneiden puitteiden tukemiseen sijoittava yhtiö on toki mukana olutkulttuurissakin monin eri tavoin: osallistuu tapahtumiin, valmistaa erikoisoluita, edistää oluttuntemusta ravintola-alalla. Suuressa organisaatiossa on tietenkin mukana monenlaisia tekijöitä ja Koffinkin tärkeitä olutkulttuuripanostuksia himmentää ikäväsävyinen mahtailu. Liikaa.

Laitteisto: kymmenien tuhansien litrojen keittolaitteisto ja käymistankit. Vuosituotanto: olut 185 miljoonaa litraa (arvio). Kapasiteetti: 300 miljonaa litraa (arvio). Henkilöstö: 800.

Luokitus: Perinteinen suuri panimo, kansainvälinen omistus.

* * * * *

Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: