OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Olut-Suomi – oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 24. päivä: Historic Beer 1843, Stallhagen

with one comment

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan 24. päivänä maistellaan ehkä kaikkien aikojen kansainvälisesti tunnetuinta suomalaista olutta, joka on ollut vahvasti esillä koko kuluneen puolikkaan vuosikymmenen ajan. Suomessa tuote ehkä tunnetaan suhteellisesti heikommin kuin maailmalla.

Stallhagen Historic Beer 1843, Stallhagen AB, Godby, Finström, Ahvenanmaa; valmistettu KU Leuvenin yliopiston teknologisen tiedekunnan koepanimossa Belgiassa (4,5 %)

Pisteet 84 / 100.

Väri on vaalea, keltainen, aavistuksen verran samea. Vaahto on valkoinen, hyvin runsas, tiheä, pikkukuplainen, muodostaa reikäisiä pitsikuvioita lasin reunoille, keskikestävä. Tuoksu on rapsakan hedelmämäinen.

Maku on kevyt, vetinen, kepeän mallasmainen, hyvin ohut, tyylikkään kuohuviinimäinen, karhean kuiva, luonteeton. Lähinnä mieleen tulee jokin vaille luonnetta jäänyt belgialaistyylinen vehnäolut, witbier.

Ruokajuomana yleisesti liha, kala, kasvis. Sopii erinomaisesti tyylitietoisen isäntäväen tervetuliaisjuomaksi – ja myös saunaoluena.

Olut on kehitetty vuonna 2010 Ahvenanmaalta löytyneen lähes kaksisataa vuotta sitten uponneen laivahylyn uumenista löytyneiden viiden olutpullon tieteellisen analysoinnin pohjalta. Pahoin vahingoittuneesta oluesta pystyttiin löytämään vielä eläviä maitohappobaktereja, mikä auttoi reseptin laadintaa.

Olut on valmistettu Belgiassa Leuvenin katolisessa yliopistossa professori Gert De Rouckin johdolla. Käyminen aloitettiin spontaanihiivalla ja reseptistä puuttuu humalan katkeromaisuus lähes täysin. Jokin vivahde tuoksussa tosin viittaa saksalaistyyliseen pils-olueen.

Osa oluen myyntitulosta lahjoitetaan yleishyödyllisiin tarkoituksiin. Ahvenanmaan maakuntahallitus on päättänyt, että voitto käytetään meriarkeologian ja merenkulkuhistorian tutkimustyöhön sekä Itämeren ympäristön parantamiseen.

Vaikka Historic Beer 1843 ei ole oluena kummoinen, sille voi odottaa loistavaa menestystä. Erikoinen tarina, tutkimustyön vaivannäkö ja lopputuloksen tyylikkyys viittaavat tuotteen hienoihin, mielikuvituksellisiin käyttömahdollisuksiin.

Stallhagen julkisti jo kesällä hylkyoluen ensimmäisen erän Historic Beer 1842 (4,6 %). 2000 numeroitus pulloa oli myynnissä ainoastaan Viking Linen laivoilla upeassa Jussi Mäkelän (Modisia Oy, Maarianhamina, Ahvenanmaa) muotoilemassa 0,66 litran samppanjapullossa, joka pakattiin puiseen koteloon.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA:4,5 %-til., kantavierre ˚Pl, katkeroainepitoisuus  EBU, väri  EBC, vaalea pintahiivaolut, ale. Valmistettu spontaanihiivakäymisellä ohramaltaista ja vehnästä. Suositus tarjoilulämpötilaksi 10-12 °C. Valmistunut 02.10.2014. Parasta ennen vuotta 2020.

Samppanjalasipullo suljettu lankakorkilla 0,375 l. Vähittäismyyntihinta 5,99 €. Anniskeluhinta 9,00 €. Stallhagenin oluiden jakelu Manner-Suomessa: Hartwall Oy, Hki.

Alkuperäispullote Historic Beer 1842 (4,6 %) kesä-heinäkuussa 2014 (2000 numeroitua pulloa): samppanjalasipullo puisessa kotelossa 0,66 l. Viking Linen laivoilla, vähittäismyyntihinta 113,50 €. Ensimmäinen pullo myytiin 2.4.-1.9.2014 järjestetyssä huutokaupassa, tuotto (800 €) lahjoitettiin Itämeri-rahastoon.

Stallhagen Premier Pub-laattaTIETOA PANIMOSTA: Pienpanimo Stallhagen on toiminut tasan 10 vuotta vuodesta 2004 Ahvenanmaalla Finströmin kunnan Godbyn kylän Stallhagenissa, 18 kilometriä Maarianhaminasta pohjoiseen. Panimorakennus on keisarillisen Venäjän 1800-luvun lopulla rakentama kivinen kasarmi.

Alkuvuosina kesään 2009 saakka panimoyhtiön nimi oli Ålands Bryggeri AB. – 1850 luvulta sotiin saakka toimineen paikallisen panimon mukaisesti. Yhtiöllä on 1600 osakasta. Toimitusjohtajana on Jan Wennström vuodesta 2011. Tanskan panimokorkeakoulusta valmistunut panimomestari Mats ”Matte” Ekholm on vastannut oluenvalmistuksesta vuodesta 2008 alkaen pitäen mottonaan: ”Hand made – Slow beer”.

Stallhagen valmistaa vain olutta, vuosituotanto 0n 575000 litraa (2013). Ensimmäisenä toimintavuonna 2004 valmistettiin 20000 litraa ollutta, vuonna 2010 jo yli kymmenkertainen määrä: 230000 litraa. Valtava kasvu on jatkunut tällä vuosikymmenellä: 308000 l. (2011), 411000 l. (2012). Tuotteita on alusta saakka saanut Ruotsin laivaliikenteestä ja melko hyvin myös Ruotsissa olutravintoiloista ja Systembolagetista sekä Suomen myymäläketjuissa. Jakelun hoitaa Hartwallin Hartwa-Trade Oy.

Kansainvälisestikin tunnetuin olut on Ahvenanmeren pohjaan uponneen laivahylyn sisältä löytyneen 170 vuotta vanhan oluen reseptin mukaan kesällä 2014 valmistettu Historic Beer 1842 (4,6 %).

Panimoyhtiön 10-vuotisjuhlapäivää vietettiin omassa Pub Stallhagenissa 22. elokuuta 2014 järjestetyillä olutfestivaaleilla: Gott öl i 10 år! – 10 vuotta Hyvää Olutta!

 * Olutalan luonnehdinta: Manner-Suomessa panimo vaikuttaa edelleen etäiseltä, vaikka asema onkin parantunut viime vuosina huomattavasti. Matte Ekholmin aikana tuotteiden laatu tasapainottunut ja uusia avauksia tulee jatkuvasti. Omassa Pub Stallhagenissa vilkasta toimintaa oluen, ruuan ja kulttuurin merkeissä, mutta sama henki ei leviä Ahvenanmaata ympäröivän meren yli – ainakaan nousevaan aurinkoon eli itään päin.

Laitteisto: 3500 litran keittokattila, yhdeksän 7500 litran ja kaksi 3500 litran käymistankkia. Laitteistot hankittu maailmalta. Vuosituotanto: olut 575000 litraa (2013, panimon ilmoitus). Kapasiteetti: 700000 litraa (panimon ilmoitus). Henkilöstö: 9.

Luokitus: Uuden aallon pienpanimo, käsityöpanimo, maalaispanimo.

* * * * *

Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

Mainokset

Yksi vastaus

Subscribe to comments with RSS.

  1. Markkinoinnissa on usein kyse siitä, kuka kertoo parhaan tarinan ja kehittää oman brändin sen taakse.

    Tykkää

    Kari Juhani Koivisto

    24.01.2015 at 13:47


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: