OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Suomalaisen oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 23. päivä: Kaksi Kotia, sanoi Kettu, Rekolan Panimo ja Panimoyhtiö Hiisi

leave a comment »

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan 23. päivänä maistellaan suosioon noussutta / nousevaa marjaisaa Saison-olutta. Kahden suomalaisen uuden pienpanimon yhteistyötä – siitä oluen nimikin tulee: Kaksi Kotia.

Kaksi Kotia, sanoi Kettu, Rekolan Panimo Oy, Fiskari, Raasepori; yhteistyössä Panimoyhtiö Hiisi Oy, Jyväskylä (6,3 %)

Pisteet 87 / 100.

Väri on tumma, ruskea, heikosti läpikuultava, samea. Vaahto on valkea, ruskehtava, kermaisen tasainen ja pehmeä, paksu, muodostaa pitsikuvioita lasin reunoille, kestävä. Tuoksu on marjamainen, hienosti hapan, oluen lämmettyä pihlajanmarjan aromit vahvenevat.

Maku on keskitäyteläinen, kuiva, marjamainen, hapanmarjamainen, puumainen – kuin pihlajan- tai tyrnimarja, jossa on puinen kanta vielä jäljellä, metsämäinen. Kokonaisuus on lopulta melkein kovan vivahteeton, liian mieto. Parempi modernina hybridioluena kuin Saison-tyylin edustajana.

Ruokajuomaksi olut sopii paremmin kuin pelkästään maisteltavaksi. Riistaruuan, riistapaistin, riistalinnun, hapokkailla marjoilla maustettujen salaattien, jälkiruokana lakka- ja tyrnihillolla päällystetyn jäätelön kanssa.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 6,3 %-til., tummahko pintahiivaolut, pihlajanmarjoilla maustettu belgityylinen ale, pihlajanmarja ”saison”, Belgian Ale. Uutuus 29.10.2014, Kettu-nimilisäys marraskuussa 2014. Oluesta on myös pt-kauppaversio, valmistettu Hiisi panimolla. 

Hana 0,4 l. Anniskeluhinta 8,90 €.

Rekolan Panimo, Mäntsälä 2012TIETOA PANIMOSTA, Rekola: Panimoyhtiö Malty-J Oy eli Rekolan Panimo  on perustettu Vantaalla joulukuussa 2011. Jari Leinosen ja hänen ystävänsä Juha Kurosen haaveena oli saada kotipaikkakunnalleen, ja mieluusti vielä pääradan varressa sijaitsevaan Rekolan kaupunginosaan, laadukas pienpanimo, mahdollisesti panimoravintolan kera. Leinosen taustakoulutus on keittiömestari. Vuonna 2005 hän kävi Tammelassa Mustialan maatalousoppilaitoksen pienpanimokurssin Lassi Puupposen johdolla.

Sopiva paikka löytyi kuitenkin 40 kilometrin päästä Mäntsälästä. Melkoisen persoonattomalla teollisuusalueella ryhdyttiin tuottamaan melkoisen persoonallisia käsityöoluita.

Panimon ensimmäiset tuotteet valmistuivat alkukesällä vuonna 2012: inkivääriolut Kesäkolli (4,3 %), Amerikan Serkku –ale (4,5 %) ja kuusenkerkällä maustettu Metsän Henki (4,5 %). Kotimatkalla Rekolaan uutuustuoteet kulkivat aina mukana ostoskeskukselle juuri avatun Villapakka / Woolpack Pubin valikoimiin.

Tammikuun pakkasissa vuonna 2014 Rekolan Panimo alkoi kuitenkin muuttopuuhiin. Tarvikkeet pakattiin ja siirrettiin Länsi-Uudellemaalle Fiskarin käsityöläiskylään. Tuotanto käynnistyi kevään taittuessa kesäksi ja ensimmäinen uudessa tilassa valmistunut olut oli Ruukin Juhla (4,3 %).

Panimon etiketit ja muu grafiikka on valmistunut yhdessä Lahden Muotoiluinstituutin opettajien ja oppilaiden kanssa. Oppilaat suunnittelivat 30 luonnosta, joista panimo valitsi jatkokehittelyyn Aino-Maria Vuotin suunnitelman.

Olutalan luonnehdinta: Panimo on uusien pienpanimoiden joukossa yksi kaikkein sympaattisimmista. Tuotteet painottuvat varsin mietoihin, varovaisen luonteikkaisiin hybridioluihin, joiden tyylisuuntaa valmistaja ei ole halunnut hakata kiveen ikuisiksi ajoiksi. Käyttötarkoitus ruokajuomana on oluiden suunnittelussa aina keskeisessä asemassa. Ensimmäinen oikein vahva olut, belgityylinen Munkin tie (6,7 %) valmistui loppukesällä 2012 TV-kameroiden surratessa.

Laitteisto: 1600 litran keittokattila ja mäskäyslaite, uusi Iso-Britanniasta (David Porterin PBC Brewery Installations Ltd). 1000 litran kypsytystankit Bulgariasta (Tm Inox), käsin toimivat astiointi- ja pullotuslinjat. Pullotuslinja ”Old Lady” vuodelta 1972 on hankittu Ruotsista. Vuosituotanto: olut 80000 litraa (2014 panimon ilmoitus); 45000 (2013 panimon ilmoitus); 25000 (2012, ensimmäinen vuosi, kesä-joulukuu). Kapasiteetti: olut 30000 litraa (panimon ilmoitus). Luokitus: Uusi pienpanimo / käsityöolutpanimo.

Hiisi Panimo 2013 tunnusTIETOA PANIMOSTA, Hiisi: Panimoyhtiö Hiisi Oy on perustettu Palokan kaupunginosassa Jyväskylässä helmikuussa vuonna 2013 ja ensimmäiset tuotteet valmistuivat elokuussa 2013. Hiisi-oluista vastaa Tatu Hiitola, toimitusjohtajana on Mika Silajärvi ja kolmantena yrittäjänä on Mikko Mäkelä.

Ensimmäisten kuukausien aikana panimo on valmistanut suuren määrän erityylisiä oluita, myös yhteistyössä muiden uusien pienpanimoiden sekä harrastajapanijoiden kanssa. Hiisi myös aloitti kaupunginosien (Jyväskylässä Palokka, Lutakko, Harju) omien nimikko-oluiden valmistuksen yhteistyössä isojen markettien kanssa. Pienistä tuotantoeristä huolimatta tuotteet ovat tulleet tunnetuksi laajalti olutravintoloiden, päivittäistavarakaupan ja myös Alkon valikoimissa.

Olutalan luonnehdinta: Hiisi ja henkilöt panimon takana käynnistivät vuoden 2013 aikana uuden vaiheen olutkulttuuritoiminnassa maassamme. Ja kysymyksessä oli juuri olutkulttuurin edistäminen – jopa ’vaalimisen’ kustannuksella. Perua tuosta alkuinnostuksesta on Hiisin edelleen käyttämä motto: ’Se on tehtävä.’ Toisen toimintavuoden aikana aktiviteetit tuntuvat häipyneen ’hiiteen’ (anteeksi ilmaisu!) ja keskittyneen yhä tiiviimmin varsinaiseen oluttuotantoon. Oluet ovat rohkeita ja kiinnostavia, laatu tosin vaihtelee kovasti.

Laitteisto: 500 litran keittokattila, 1000 litran kypsytystankki, käsin toimivat astiointi- ja pullotuslinjat. Vuosituotanto: olut 40000 litraa vuoden 2013 viiden kuukauden aikana (panimon oma ilmoitus Alkon esitteeseen); 30000 (koko vuoden arvio). Kapasiteetti: olut 70000 litraa (panimon oma ilmoitus). Luokitus: Uusi pienpanimo / käsityöolutpanimo.

* * * * *

Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: