OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Olut-Suomi – oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 22. päivä: Bryggeri Citra, Rakuuna Olut

leave a comment »

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan 22. päivänä maistellaan kevyen mietoa, luonteikkaan maukasta pintahiivaolutuutuutta. Täysin epäjoulu- tai epätalvimainen olut valmistui juuri ennen joulun pyhiä.

Bryggeri Citra Extra Pale Ale, Rakuuna Olut Oy, Hki (4,5 %)

Pisteet 96 / 100.

Väri on vaalea, keltainen, kirkas. Vaahto on vitivalkoinen, hyvin runsas, hauras, pakkaslumikinosmainen, isokuplainen, nopeasti laskeutuva, jättää hentoja pitsikuvioita lasin reunoille. Tuoksu on upean katkeromainen, hedelmämäinen, parfyymimainen.

Maku on kevyt, kuiva, kepeän mallasmainen, heinämäisen katkeromainen. Haasteellinen katkerointi Citra-humalilla ja uusiseelaitulaisilla Nelson Sauvin –humalilla on onnistunut todella hienosti ja tasapainoisesti. Olut on kevyt, helposti juotava, maukas, luonteikas, tyylipuhdas.

Valmistuksessa Vienna- ja Pale ale -mallaspohjaan lisätään vehnää ja humalalajikkeet ovat Citra, Nelson Sauvin ja Magnum.

Ruokajuomana kevyen liharuuan ja eteläaasialaisten annosten kanssa.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 4,5 %-til., kantavierre 10,2 %, katkeroainepitoisuus 24 IBU, väri 6 EBC, vaalea pintahiivaolut, Extra Pale Ale. Suositus tarjoilulämpötilaksi °C. Uutuus joulukuussa, joulun alla 2014.

Kertalasipullo 0,33 l. Vähittäismyyntihinta 2,80 €.

Rakuuna Olut Oy (1993), tunnus 2012TIETOA PANIMOSTA: Lammin Sahti Oy ja sen yrittäjäpariskunta Sirpa ja Pekka Kääriäinen perustivat Rakuuna Olut Oy:n vuonna 1993, jolloin aloitettiin Lappeenrannan Panimon (1993-96) toiminta. Hiljaisten vuosikymmenten jälkeen Rakuuna Olut ryhtyi keräämään kansalaisilta sijoituksia ravintolan ja panimon perustamiseksi Helsingin Torikortteliin, Kauppatorin liepeille. Osakkaita oli 888 vuoden 2014 alussa, ennen kevään osakeantia. Suurin osakkeenomistaja on Lammin Sahti Oy, noin 11 %.

Ravintola Bryggeri Helsinki remontoitiin Helsingin kaupungin omistamiin entisiin kaupunginarkiston tiloihin – kaupungin ja Helsingin veronmaksajien rahoituksella (4000000 €). 260-paikkaisen ravintolasalin, 40-paikkaisen baarin ja 200-paikkaisen terassin kokoinen ravintola avattiin vapunaattona vuonna 2013. Rakuuna Olut oli palkannut jo kuukausia aiemmin saksalais-suomalaisen Mathias Hüffnerin suunnittelemaan tulevan panimon olutvalikoimaa. Suomenlinnasta, Teerenpelistä ja lyhytikäisestä Alexin Panimosta Lahdessa tutuksi tullut erinomaisen huolellinen olutmestari valmisti kevättalvella Rakuuna Oluen ensimmäiset Bryggeri-oluet Saimaan Juomatehtaan panimossa, joka silloin sijaitsi vielä Lappeenrannassa.

Oluita on saatavilla hyvin myös panimoravintolan ulkopuolella: päivittäistavarakaupassa, Alkossa, muissa ravintoloissa. Ravintolan yhteydessä on myös ulosmyyntikioski, josta voi ostaa enintään 4,7 %:n vahvuisia oluita ja siidereitä. Satunnaisesti myös muiden valmistajien tuotteita.

* Olutalan luonnehdinta: Ravintola Bryggeri elää omissa kuvioissaan pääomistajien määrittelemässä tiukassa karsinassa. Liikemiesmäisesti johdettu toiminta rakentuu turistivirtojen ja Helsingin kaupungin Torikortteli-projektin löysän rahahanan varaan. Toistaiseksi. Olutkulttuurin edistämiselle ei ole sijaa tässä kellarissa. – Osakkeenomistajana olen sitä mieltä… on muodostunut keskusteluissa tunnusomaiseksi.

Samalla ravintola on aloittanut olutkulttuurin edistämisen kannalta aivan ainutlaatuisen – OlutTiedotuksen koulutustilaisuuksien jo yli vuosikymmenen ajan ajaman – tärkeän uuden laskentatavan: anniskeluannokset hinnoitellaan periaatteessa desihintana: 1 dl – 1,60 €; 5 dl 5 x 1,60 € – 8,00 €. Asiakas saa myös itse valita, ottaako 1, 2, 4 jne dl. Tämän, maistelua edistävän, asiakaslähtöisen hinnoittelun toivoisi yleistyvän kaikkiin vastuullisiin olutravintoloihin.

Bryggeri Helsingillä on myös helmikuun loppuun 2015 tarjolla maistelulautanen erikoishintaan: 5 oman panimon olutta á 2 dl yhteishintaan 9,90 €.

Rakuuna Oluen panimotoiminta on hyvissä käsissä: mielenkiintoisia tuotteita valmistuu jatkuvasti, tuloksena järjestään laadukkaita tuotteita. Rajoittava (!) tekijä on vain pääpaino soveltuvuudessa ruokaravintolan tarpeisiin. Tämän seurauksena alkoholipitoisuus jää usein matalalle ja (olutkulttuurin kannalta tärkeä) tyylipuhtaus korvautuu modernilla hybridi-sekasotkulla.

Laitteisto: 1000 litran keittokattila (saksalainen Kaspar Schultz). Vuosituotanto: olut 35000 litraa (arvio). Kapasiteetti: olut 100000 litraa (panimon ilmoitus). Luokitus: Uusi pienpanimo / automatisoituva käsityöolutpanimo, ravintolapanimo.

* * * * *

Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: