OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Suomalaisen oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 21. päivä: Pale Ryder, Hopping Brewsters

leave a comment »

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan 21. päivänä maistellaan käsityötekniikalla valmistettuja ameriikan makuja Toijalan takaa, Akaasta.

Pale Ryder, Hopping Brewsters Beer Company Oy, Kylmäkoski, Akaa (6,2 %)

Pisteet 83 / 100.

Väri on puolitumma, ruskea, punertava, läpinäkyvä, samea. Vaahto on valkoinen, aluksi runsas, muodostaa reikäistä pitsikuviota lasin reunoille. Tuoksu on mallasmainen, pehmeä, katkeromainen.

Maku on kevyt, hedelmämäinen, aprikoosimainen, lyhytkestoinen, ohutrunkoinen, ei jälkimakua. Tuoksu on hieno, herättää positiivisia odotuksia, hedelmämäiset makuaromit ovat aluksi vahvat, kokonaisuus on vailla luonnetta.

Ruokajuomaksi vaalean kalan ja salaattien kanssa.

Oluttarvikeliike Brewcatin vetäjien perustama panimo aloitti tuotannon vuoden 2014 alussa Kylmäkoskella Akaassa, Toijalan takana.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 6,2 %-til., kantavierre °Plato, katkeroainepitoisuus EBU, väri EBC, tummahko pintahiivaolut, Pale Ale. Uutuus syyskuussa 2014. Suositus tarjoilulämpötilaksi C. Oluentekijät Kimmo Kyllönen ja Petri Heliniemi.

Hana 0,3 l. Anniskeluhinta 7,20 €.

Hopping Brewsters Beer Company 2014 mainosTIETOA PANIMOSTA: Olutideologialtaan ja nimeltään amerikkalaistyylinen Hopping Brewsters Beer Company Oy perustettiin syksyllä 2013 Kylmäkoskella, Akaalla. Kolme nuoruudenkaverusta olivat harrastaneet kotioluiden valmistusta kaupan valmispusseista 27 litran mäskäyskattilalla. Harrastus ja kiinnostus syveni ja he hankkivat 50-litraisen saksalaisen Speidel-kotipanimolaitteen, joka tyydytti tarpeita kuuden vuoden ajan. Keittotuokioissa alettiin keskustella oman panimon perustamisesta ja kaksi kaverusta kävivät Ammattiopisto Livian Maaseutuopisto Tuorlassa Kaarinassa pienpanimo- ja tilaviinikurssin.

Kesällä 2012 perustettiin postimyyntiyritys Brewcat Oy. Lopulta panimoyhtiöön tuli vielä kaksi osakasta lisää. Viittä kaverusta yhdisti kiinnostus vahvasti humaloituihin oluisiin, historiaan sekä ilmailuun. Ja pian panimon nimi ja visio olivat selvillä: Hopping BrewstersHyppivän Humaloiva Panimo.

Brewster F2A eli ”Buffalo” on amerikkalaisvalmisteinen hävittäjälentokone, jota käytettiin Suomessakin, esimerkiksi viimeisimmässä sodassa. Täällä koneen lempinimi oli ”Taivaan Helmi”.

Laivueen panimoesikuvia ovat tanskalainen Mikkeller, skottilainen Brewdog sekä amerikkalaiset uuden aallon pienpanimot Flying Dog, Southern Tier Brewing, Rogue Ales ja Great Divide Brewing.

Pääosakkaan Kimmo Kyllösen sanoin pieni panimo hakee: Omia makuja ja ajatuksia hyvästä oluesta, elämyksiä ja löytöjä kuluttajille. Akaan Toijalassa asuvan Kyllösen lisäksi osakkaat ovat tamperelainen Petri Heliniemi sekä helsinkiläiset Timo Rantala, Teemu Mikos ja Peter Salo. Oluiden lisäksi on tavoitteena alkaa valmistaa siideriä ja vahvaa (8-15 %) hunajaviiniä eli simaa.

Olutalan luonnehdinta: Olutkulttuurin edistämisen kannalta panimon panos on erikoislaatuisessa amerikkalaistyylisessä lähestymistavassa. USA:n ja varsinkin Kalifornian uusia panimoita ihannoidaan tietenkin muuallakin, sekä tekijöiden että kuluttajien keskuudessa. Mutta näin täydellistä mallia ei taida muilla olla. Tuotteitaankin supisuomalainen laivue esittelee tiukasti vain ameriikan kielellä.

Laitteisto: litran keittokattila, litran käymistankkia. Vuosituotanto: olut 7000 litraa (arvio); 20-30000 litraa (panimon ilmoittama tavoite vuodelle 2014; tulevaisuudessa 50000 l. / vuosi). Kapasiteetti: ? litraa (). Henkilöstö: 3.

Luokitus: Uuden aallon pienpanimo, kansainvälishenkinen käsityöpanimo.

* * * * *

Vastuullista Juoma- ja Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: