OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Olut-Suomi – oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 19. päivä: Konttorirutto, Hiisi ja Ruosniemen Panimo

leave a comment »

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan yhdeksäntenätoista päivänä maisteltavaksi tulee kahden uuden suomalaisen pienpanimon yhteistyönä valmistama olutravintoloiden hanaolut.

Konttorirutto, Panimoyhtiö Hiisi Oy, Jyväskylä; yhteistyössä Ruosniemen Panimo Oy, Pori (6,2 %)

Pisteet 89 / 100.

Väri on tumma, musta, läpinäkymätön. Vaahto on valkoinen, runsas, tiheä, jättää reikäisiä pitsejä lasin reunoille. Tuoksu on paahteinen, katkeromainen. Maku on täyteläinen, paahteinen, voimakkaan katkeromainen, lakritsamainen, pehmeän hieman raikkaan hedelmämäinen, siloinen eli juotavuudeltaan sujuva.

Vahva katkerointi on onnistunut tyylikkäästi: vahvana aromina, joka ei peittoa muita ominaisuuksia tässä mangolla ja passionhedelmällä maustetussa hybridioluessa.

Ruokajuomana liharuuan, vorschmackin ja maksan kanssa.

Kesällä 2013 toimintansa aloittanut Hiisi ja vuotta aiemmin, kesällä 2012, tuotantonsa aloittanut Ruosniemen Panimo ovat samantapaisia alkuvaiheessa olevia pienpanimoita, joiden toimintaa – yhdessä ja erikseen – on alettu seurata mielenkiinnolla.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 6,2 %-til., kantavierre ˚Pl, katkeroainepitoisuus EBU, väri EBC, tumma hedelmämausteinen pintahiivaolut, India Pale Ale, mango-passion black ipa. Suositus tarjoilulämpötilaksi ºC. Uutuus 21.11.2014.

Hana 0,4 l. Anniskeluhinta 8,50 €. Myynti ja jakelu Juomatalo Pikkulintu Oy, Hki.

TIETOA PANIMOSTA /Ruosniemi: Kuuden Espoossa asuvan insinöörin ja tohtorin ryhmä ja yksi porilaisvahvistus rakensivat 1970-luvulle saakka lehmiä suojanneeseen navettaan pienpanimon yhden osakkaan kotikunnaille Porin Ruosniemen kaupunginosaan. Ruosniemen Panimo Oy on perustettu toukokuussa 2011 ja tarvittavat luvat saatiin tammikuussa 2012. Ensimmäiset tuotteet valmistuivat olutravintoloiden hanoihin heinäkuussa 2012.

Panimon toimitusjohtaja on Juho-Matti Karpale ja kaikki seitsemän – joista kolmen nimi on Antti!) osakasta muodostavat hallituksen: Antti Hasanen, Antti Isomäki, Antti Karpale, Jussi Louhi, Tommi Seppänen ja Timo ”Santeri” Tuomikoski. Kaksi kaveruksista asuu Porissa, loput pääkaupunkiseudulla ja käyvät päivätyössä Espoossa. Alkukesästä 2014 Juho-Matti Karpale siirtyi päätoimiseksi panimon vetäjäksi.

Alunperin panimon laitteisto muokattiin omilla insinööritaidoilla Turun Meijerin entisistä maitotankeista – ja tekijöiden työtakit olivat / ovat(?) rintamerkkien mukaan ajautuneet Poriin Suomen Sokerilta. Keittokoko 550 litraa, mäskäyskattila ja useita kypsymistankkeja. Uusi 2000 litran keittokattila ja tankit hankittiin syksyllä 2014. Alkuperäiset laitteet jatkavat olutvalmistuksen välineenä Inkoossa perusteilla olevan Svartå Bryggeri Ab / Mustion Panimo Oy:n käytössä.

Panimolla on alusta alkaen ollut oma hana Pub Winstonissa Porissa. Sen lisäksi uutuudet tulevat nopeasti useiden Helsingin, Espoon ja Tampereen olutravintoloiden valikoimiin. Omat pullotuslaitteet on hankittu vuonna 2014 ja enintään 4,7-prosenttisia oluita on alkanut näkyä päivittäistavarakaupoissa. Tuotteiden myynti ja jakelu toimii Juomatalo Pikkulinnun avulla.

Ruosniemen Panimon toiminta-ajatus on alusta alkaen ollut ”valmistaa oluita joita itse haluamme juoda”. Tämä periaate on johdattanut kokeilemaan erilaisia oluttyylejä. Oluet on nimetty työelämästä tutuilla ammattinimikkeillä ja niihin liittyy hauskasti laadittu luonnehdinta. Panimon ensimmäinen olut oli Pikkupomo Ale (6,0 %), jota kuvailtiin suomalaisen olutkulttuurin historiaan jäävin sanavalinnoin: ”Pikkupomo on maltillisesti ikääntynyt, tukevarunkoinen, sopivasti humalainen ja lievästi katkeroitunut. Pikkupomon maussa yhdistyy suorasukainen päätöksenteko sekä tunnejohtamisen kyky ennenkokemattomalla tavalla.

Olutalan luonnehdinta: Sivutoiminen oluenvalmistus on vapauttanut hyvätuloisia päivätöitä tekevät ruosniemeläiset noudattamaan omaa ohjelmaansa valmistaa oluita, joita itse haluaisivat nauttia. Tuotteet ovat luonteikkaita eri tyylisuuntien ja alkoholivahvuuksien edustajia. Kesällä 2014 suorastaan repäistiin erilaisten viski-, sahti-, marja- ja hapansävyisten oluiden kokeiluerillä. Laatuvaihtelua on vielä, epäonnistumisiakin. Pienimuotoisessa tuotannossa tämä on (vielä) mahdollista. Toivottavasti kokeilut jatkuvat perustuotantoerien määrän – ja myyntipaineiden – kasvaessa, vaikkapa siinä rinnalla / taustalla.

Ruosniemen Panimo on onnistunut muodostamaan ympärilleen erinomaisen myönteisen ja kevyen puoleensavetävän ilmapiirin. Ilmeisesti kellään ei ole mitään panimon menestymistä vastaan… (?) Tasavertaisia vastuunkantajia on sen verran runsaasti, että ruosniemeläiset ennättävät olla mukana myös olutkulttuurin edistämisessä – jossain määrin.

Usein tuotteista valmistetaan uusia tuotantoeriä, eli panimo ei tyydy tavoittelemaan kuluttajia vain uutuusarvoilla toisensa perään. Reseptien toistuva käyttö luo uskottavuutta tekijöiden osaamiseen ja tavoitteisiin.

Laitteisto: 2000 litran keittokattilat, mäskäyskattilat, kypsytystankit, astiointi- ja pullotuslinjat. Vuosituotanto: olut 10000 litraa (2014, arvio); 10000 litraa (2013, panimon arvio); 2500 litraa (2012, panimon ilmoitus). Kapasiteetti: olut 400000 litraa (arvio).

Luokitus: Uusi pienpanimo / käsityöolutpanimo.

* * * * *

TIETOA PANIMOSTA / Hiisi: Panimoyhtiö Hiisi Oy on perustettu Palokan kaupunginosassa Jyväskylässä helmikuussa vuonna 2013 ja ensimmäiset tuotteet valmistuivat elokuussa 2013. Hiisi-oluista vastaa Tatu Hiitola, toimitusjohtajana on Mika Silajärvi ja kolmantena yrittäjänä on Mikko Mäkelä.

Ensimmäisten kuukausien aikana panimo on valmistanut suuren määrän erityylisiä oluita, myös yhteistyössä muiden uusien pienpanimoiden sekä harrastajapanijoiden kanssa. Hiisi myös aloitti kaupunginosien (Jyväskylässä Palokka, Lutakko, Harju) omien nimikko-oluiden valmistuksen yhteistyössä isojen markettien kanssa. Pienistä tuotantoeristä huolimatta tuotteet ovat tulleet tunnetuksi laajalti olutravintoloiden, päivittäistavarakaupan ja myös Alkon valikoimissa.

Olutalan luonnehdinta: Hiisi ja henkilöt panimon takana käynnistivät vuoden 2013 aikana uuden vaiheen olutkulttuuritoiminnassa maassamme. Ja kysymyksessä oli juuri olutkulttuurin edistäminen – jopa ’vaalimisen’ kustannuksella. Perua tuosta alkuinnostuksesta on Hiisin edelleen käyttämä motto: ’Se on tehtävä.’ Toisen toimintavuoden aikana aktiviteetit tuntuvat häipyneen ’hiiteen’ (anteeksi ilmaisu!) ja keskittyneen yhä tiiviimmin varsinaiseen oluttuotantoon. Oluet ovat rohkeita ja kiinnostavia, laatu tosin vaihtelee kovasti.

Laitteisto: 500 litran keittokattila, 1000 litran kypsytystankki, käsin toimivat astiointi- ja pullotuslinjat. Vuosituotanto: olut 40000 litraa vuoden 2013 viiden kuukauden aikana (panimon oma ilmoitus Alkon esitteeseen); 30000 (koko vuoden arvio). Kapasiteetti: olut 70000 litraa (panimon oma ilmoitus). Luokitus: Uusi pienpanimo / käsityöolutpanimo.

* * * * *

Vastuullista Juoma- ja Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: