OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Suomalaisen oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 16. päivä: Dark Saison XXV, Malmgårdin Panimo Oy

leave a comment »

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan kuudentenatoista päivänä tutustutaan taas yhteen Saison-tulkintaan.

Dark Saison XXV, Malmgårdin Panimo Oy – Malmgårds Bryggeri Ab, Loviisa (6,8 %)

Pisteet 84 / 100.

Väri on puolitumma, syvän kuparinpunainen, läpinäkyvä, kirkas. Vaahto on valkea, niukka, epätasaisen kuplainen. Tuoksu on karamellimainen. Maku on keskitäyteläinen, kova, marjamainen, puumainen, kova.

Valmistuksessa käytetään belgialaista ale-hiivaa ja suomalaisia mallaslaatuja.

Kokonaisuutena harrastelijamaisen epävarmalta vaikuttavasta uutuusoluesta jää kaipaamaan pehmeyttä, hedelmäisyyttä, luonnetta – juuri Saison-oluttyylille olennaisia ominaisuuksia.

Saison, ’sesonki’, ’vuodenaika’ on Ranskan ja Belgian maatilojen perinteinen sadonkorjuukauden olut, jolla maatalousväki kostutti peltotöiden aikana kuivuneita kurkkujaan. Nykyisin Saison saattaa olla tuotannossa ympäri vuoden ja kaikkialla olutvallankumousta suorittavissa maissa.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 6,8 %-til., tumma pintahiivaolut, Saison. Uutuus 22.05.2014.

Kertalasipullo 0,5 l. Anniskeluhinta 8,50 €. Hanassa olutravintoloissa.

Malmgårdin Panimo, vihreatunnus 2013TIETOA PANIMOSTA: Kreivi Johan Creutzin suvun vuodesta 1614 isännöimän tilan punatiilinen päärakennus, Carl Magnus Creutzin rakennuttama Malmgårdin linna on valmistunut vuonna 1885. Vuodesta 1995 luonnonmukaisin menetelmin toimineen itäuusimaalaisen tilan viljelyyn, kaupallisestikin, palauttamaa speltti-perinnevehnää käytetään leipä- ja sämpyläviljana, puurohiutaleena, näkkileipä- ja mysliaineksena. Creutz halusi kehittää uusia käyttömuotoja erikoisviljalle, jota hän pitää tilan päätuotteena.

Johan Creutz (s. 1946) isännöi kartanolinnaa 12. sukupolvessa. Ruotsinkielisen suvun seuraavan polven edustaja Henrik Creutz (s. 1974) osallistuu myös kartanon ja panimon toimintaan mottonaan: ”Allt hommar sig” – kaikki sujuu.

Johan Creutz valmistutti alun perin keväällä 2007 Malmgårdin oman nimikko-oluen Dinkelin Savonniemen Oluttehtaalla Savonlinnan Huvilassa. Kesällä 2009 panimon oluenvalmistajat (myöhemmin panimomestariksi valmistunut Tuomas Markkula ja olutmestari Markku Pulliainen) ja valmistusteknologia siirtyivät Huvilasta Pernajaan laittamaan pystyyn Malmgårdin omaa panimoyhtiötä. Seuraavana vuonna kuntaliitoksessa Pernajasta tuli osa Loviisan kaupunkia.

MgP:n 5-vuotisjuhlaa vietettiin perustamispäivänä 5.6.2004.

Savonniemen Oluttehdas Oy toki jäi edelleen Panimoravintola Huvilan yhteyteen Jussi Hukkasen ohjauksessa ja sinne rakennettiin myöhemmin uusi laitteisto oman ravintolan oluiden valmistamiseksi.

Malmgårdin Panimon oluita saa päivittäistavarakauppojen ja Alkon myymälöistä sekä laajalti olutravintoloista. MgP:llä on jakeluyhteistyötä Olvi Oyj:n kanssa. Tuotteita viedään Viroon ja Ruotsiin. Yksi harvoista suomalaispanimoista, joka valmistaa myös tynnyrissä kypsyvää elävää olutta, cask ale.

* Olutalan luonnehdinta: Tyytyy pakertamaan omissa oloissaan, jolloin olutkulttuurin edistämiseen osallistuminen unohtuu. Hienot edellytykset ja puitteet menestykseen. Tuotteet lähes kautta linjan tyylipuhtaita; antaa sijaa myös kokemattomuudelle.

* * * * *

Vastuullista Juoma- ja Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: