OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Suomalaisen oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 15. päivä: Lapin Kulta Luomu, Hartwall

leave a comment »

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan viidentenätoista päivänä maistellaan suomalaisen suuren panimon luomuolutta.

Lapin Kulta Luomu, Oy Hartwall Ab, Lahti / Hki / Royal Unibrew AS, Faxe, Tanska (4,5 %)

Pisteet 94 / 100.

Mitä pienet edellä – sitä isot perässä! Suomalaisten pienpanimoiden runsaasti kiitosta herättäneiden luomuoluiden rinnalla myös suurpanimo Hartwall on valmistanut luonnonmukaisesti tuotetuista raaka-aineista valmistettuja oluita. Ensimmäisenä Lapin Kullan luomu-versiot vuodesta 2012. Välillä on panimon omistuskin siirtynyt kansainväliseltä toimijalta (Heineken, Alankomaat) toiselle (Royal Unibrew, Tanska). Mutta Luomu jyllää!

Väri on vaalea, ruskehtavan keltainen, kirkas. Vaahto on valkoinen, erittäin runsas, komea, pumpulimainen, poutapilvimäinen, jättää pitsikuvioita lasin reunoille, keskikestävä. Tuoksu on lämmittävän kukkainen, hennosti heinämäinen. Maku on keskitäyteläinen, pehmeän mallasmainen, aivan hennosti karamellimäinen, tasapainoinen, helposti juotava.

Olut sopii vaalean lihan ja kalan sekä kypsien kasvisruokien kanssa.

Hartwall on ollut pitkään kiinnostunut luonnonmukaisesti viljellyistä raaka-aineista. Lapin Kulta Luomu Jouluolut (4,6 %) on valmistettu neljäksi joulukaudeksi, vuodesta 2011. Yhteistyössä Teerenpelin panimon kanssa on valmistettiin talviolut Lapin Kulta Tuisku (4,7 %) kolmena talvena 2010-12.

Lapin Kulta Luomu (4,5 % ja 5,2 %) tuli markkinoille syksyllä 2012. Vahva versio jäi viime vuonna (2014) pois Alkon valikoimista ja siten myös valmistuksesta, mutta miedompi jatkaa tölkissä ja astioituna ravintolamyynnissä. Valmistaja on tässä yhteydessä myös sitoutunut luomu-ohran viljelyn tukemiseen Suomessa. Myös humala on – luonnollisesti – luomua, mutta sen alkuperämaa on Saksa.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 4,5 %-til., kantavierre 10,7 %, katkeroainepitoisuus 18 EBU, väri 10 EBC, vaalea pohjahiivaolut, lager, luomuolut. Suositus tarjoilulämpötilaksi 6-8 ºC.

Tölkki 0,5 l. Vähittäismyyntihinta 2,75 €. Myös hanassa. Vahva versio: 5,2 %, tölkki 0,568 l. Alkon vähittäismyyntihinta 3,48 €. (2015: Ei enää tuotannossa, eikä Alkon valikoimassa.)
OLUTVERKON testiryhmän pisteet: 92 / 100. Toinen testi: 94 / 100.) 

HWLtunnusTIETOA PANIMOSTA: Kivennäisvesiyhtiö Hartwall Oy katsotaan perustetuksi 2.2.1836, kun vuorikomissaari, fil.tri Victor Hartwall sai tsaarinaikaiselta senaatilta luvan valmistaa ja myydä kylmiä ja lämpimiä kivennäisvesiä. Vuonna 1952 Hartwall valmisti Helsingin Olympialaisten kisavieraiden janoa sammuttamaan kaksi valmista sekoitejuomaa, Gin Long Drink ja Brandy Long Drink. Tarkoitus oli helpottaa ravintolahenkilökunnan työtaakkaa, kun sekoitus oli valmiina pullossa. Suositut ”lonkerot” olivat limonaditehtaan ensimmäiset alkoholijuomat. Panimo Hartwallista tuli varsinaisesti vuonna 1966 – 130 vuoden vesileikin jälkeen. Silloin se osti Karjala-olutta valmistavan panimoyhtiö Lappeenranta-Lauritsala Oy:n. Hankinta tehtiin sopivasti ennen 1.1.1969 voimaan tullutta keskiolutlakia. Olut kiinnosti ja yhtiö osti edelleen Auran Panimo Oy:n Turussa ja Mallasjuoma Oy:n Lahdessa. Lapissa oli perustettu Torneå Bryggeri AB vuonna 1873. Vuoteen 1958 panimon nimi oli Torneå Porter- och Ölbryggeri AB ja vuodesta 1969 Lapin Kulta Oy. Jakeluyhteistyötä Hartwallin kanssa oli jo 1960-luvun alkupuolella ja omistus siirtyi vuonna 1980. Heinekenin silloin omistama Hartwall lakkautti Tornion panimon vuonna 2010. Hartwall listautui pörssiin vuonna 1994 ja fuusioitui brittiläisen Scottish&Newcastlen Plc:n kanssa vuonna 2002. Uusi valtava tuotanto- ja logistiikkakeskus valmistui teollisuusalueelle Lahden laitamille vuonna 2003 ja perinteinen ”Malskin” panimo kaupungin keskustassa jäi muuhun käyttöön Lahden kaupungin omistuksessa. Hollantilainen Heineken ja tanskalainen Carlsberg ostivat S&N:n ja Hartwall siirtyi Heinekenin ryhmään vuonna 2008. Vuonna 2013 tanskalainen Royal Unibrew AS osti yhtiön Heinekenilta.

Tanskalaisvaiheen kahden ensimmäisen vuoden aikana panimoyhtiön johdossa on ollut jo kolme toimitusjohtajaa. Tuorein, Tapio Pajuharju, aloitti joulukuussa 2014. Tuotantojohtaja on Tomas Lindfors. Jo Mallasjuomalla vuodesta 1975 toiminut pitkäaikainen pääpanimomestari Ilkka Hyttinen jäi eläkkeelle vuonna 2012. Hänen seuraajansa on Mika Mäkelä.

Oluen, LD-juomien ja kivennäisveden lisäksi Hartwall valmistaa limonadia, siideriä, energiajuomia ja mehuja. Tytäryhtiö Hartwa-Trade Oy tuo maahan viinejä ja muita juomia. Jakeluyhteistyötä on kolmen suomalaisen pienpanimon, Saimaan Juomatehtaan, Stallhagenin ja Teerenpelin kanssa.

Olutalan luonnehdinta: Olutkulttuurin edistämisessä Suomessa suuren panimon tärkein tehtävä olisi osallistua toiminnan rahoittamiseen. Urheiluun miljoonia sijoittava yhtiö on olutalalla etäinen ja vieras. Panimotuotteet ovat lajissaan korkealaatuisia, mutta valitettavan – toisaalta ymmärrettävän – mielenkiinnottomia. Viimeksi kuluneen vuoden aikana panimo on tuonut markkinoille yhden uuden oluen, viskimäisen Karjala Maltti –lagerin (4,5 %, rajoitettu erä 5,8 %). Panimolla on ravintoloille Laatutuoppi-koulutusohjelma, joka näkyy lähinnä pieninä lentolehtisinä muutaman ravintolan seinällä. ”Iloisten ihmisten olutjuhla – Isojano” on järjestetty panimon pihalla Lahdessa jo vuodesta 1994.

Laitteisto: Valtavan suuri teollisuuslaitos. Vuosituotanto: olut 125 miljoonaa litraa (arvio), siiderit 20 miljoonaa litraa (arvio), LD-juomat 35 miljoonaa litraa (arvio). Kapasiteetti: olut 200 miljoonaa litraa (arvio). Henkilöstö: 720.

Luokitus: Perinteinen suuri teollisuusyritys.

* * * * *

Vastuullista Juoma- ja Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: