OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Olut-Suomi – oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 14. päivä: Höpken Pils, Suomenlinnan Panimo

leave a comment »

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan neljäntenätoista päivänä otetaan lautta ja risteillään Helsingin edustalle Suomenlinnaan.

Höpken Pils, Suomenlinnan Panimo / Bitter-B Oy, Vantaa / Hki  (4,2 %)

Pisteet 93 / 100.

Väri on vaalea, keltainen, kirkas. Vaahto on valkoinen, aluksi runsas, epätasaisen kuplainen, jättää hentoja pitsejä lasin reunoille, keskikestävä. Tuoksu on raikkaan ruohomainen. Maku on keskitäyteläinen, kuiva, ruohomaisen katkeromainen, tasapainoinen, puhdaspiirteinen, juotavuudeltaan lähes helppo.

Hienosti onnistunut keskieurooppalaistyylinen pils on katkeroitu tšekkiläiselle Saaz-humalalla.

Ruokajuomana grillattujen makkaroiden ja vartaiden kanssa.

Nimi Höpken viittaa Suomenlinnan linnoitussaaren yhteen yhdeksästä sisemmän kehän bastionista, joka on nimetty ruotsalaisen senaattorin ja Nobel-palkintoja jakavan Ruotsin Akatemian ensimmäisen jäsenen herttua Anders Johan von Höpkenin (1712-89) mukaan. Hatut ja Myssyt puolueiden kamppailussa von Höpken oli johtavia Hattujen edustajia.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 4,2 %-til., kantavierre %, vaalea pohjahiivaolut, saksalaistyylinen pils.

Kertalasipullo 0,5 l. Vähittäismyyntihinta 3,75 €.

Suomenlinnan Panimo tunnusTIETOA PANIMOSTA: Ravintola Suomenlinnan Panimo avattiin vuonna 1995 ja ravintolapanimon ensimmäiset tuotteet olivat valikoimassa vuonna 1997. Toimintoja hallitsee Bitter-B Oy, jonka oluentekijä Jussi Heikkilä ja toimitusjohtaja Jari Tapanainen rekisteröivät maaliskuussa 1995. Panimo ja ravintola sijaitsevat Suomenlinnan saaressa, venäläiskaudella 1868-70 rakennetussa punertavaksi maalatussa kivirakenteisessa Rantakasarmissa.

Yhtiö hankki toisen, isomman toimitilan panimoa varten alkukesällä 2012 Nikinmäestä Vantaalta. Panimon tuotanto kymmenkertaistui paristakymmenestä tuhannesta litrasta ja tuotteita alettiin pullottaa.

Suomenlinnan linnoitussaari on Helsingin merkittävimpiä turistikohteita. Hieno ruokaravintola nappaa turistivirrasta asiakaskuntaa ja helposti ruokajuomaksi tarttuu myös paikallinen olut. Oluiden lisäksi panimo valmistaa siidereitä.

Ravintolassa on 80 asiakaspaikkaa, kabinettissa 20 ja terassilla 50. Ravintola on sydäntalvella 6.1.-6.4.2015 avoinna ainoastaan tilauksesta ryhmille. Kesällä 2014 avattiin ravintolan pääsisäänkäyntiä vastapäätä ympärivuotinen (talvella klo 11-18) Viaporin Deli & Café –myymäläkahvila, josta saa myös Suomenlinnan Panimon oluita – pelkästään mukaan vietäväksi eli anniskeluoikeuksia ei ole.

Olutalan luonnehdinta: Olutkulttuurin edistämisen kannalta Suomenlinnan Panimo, sekä panimo että ravintola, olivat tärkeä lisä ja orastavalle olutkulttuurille avartava johdatus tyylikkään ruuan ja oluen / viinin yhteiseloon. Tampereen Plevnaa (1994 alkaen) kadehdittiin jo silloin kaikkialla ja Esplanadin Kappelissa toimi Sinebrychoffin ravintolapanimo (1993-2000) – loistavan ruuan kainalossa sekin. Panimon toiminta on kuitenkin ollut melko sisäänpäinkääntynyttä eikä resursseja juuri ole riittänyt yleisen tason odotusten täyttämiseen. Alkuvuosina oluita sai ainoastaan omasta ravintolasta, joten niistä kiinnostuneet pyhiinvaelsivat säännöllisesti paikalle. Monien muistin mukaan usein / useimmiten jouduttiin toteamaan, että omia oluita ei juuri silloin ollut tai oli vain rippeet yhtä laatua. Vasta muutamien vuosien aikana oluita on harvakseltaan ollut mantereen puolella olutravintoloissa, viimein jopa omia pysyviä hanoja. Tuotannon kasvaminen ja pullopakkaaminen ovat avanneet Suomenlinnan valtakunnalliseksi toimijaksi. Turistiasiakkaiden tyydyttäminen on vaikuttanut myös tuotteiden vaisuhkoon yleisilmeeseen. Toki ajoittain maistelija kokee iloisia yllätyksiä varsinkin pilsien ja porttereiden kohdalla. Panimon siiderit ovat erittäin korkeatasoisia maalaissiiderityylin edustajia.

Laitteisto: Suomenlinnassa 1000 litran keitto- ja mäskäyskattila, 11 kpl 1000 litran käymistankkeja, astiointilaitteet. Uudessa tilassa Nikinmäessä 6000 litran keittokattila, mäskäyskattila, 19 käymistankkia, astiointi- ja pullotuslaitteet. Vuosituotanto: olut Suomenlinnassa 20000 litraa (arvio), Nikinmäessä 150000 (arvio) / 500000 litraa (2013, panimon ilmoittama tavoite); siideri 10000 litraa (arvio). Kapasiteetti: olut 500000 litraa (panimon ilmoitus). Henkilöstö: 3.

Luokitus: Uuden aallon aloilleen vakiintunut pienpanimo.

* * * * *

Vastuullista Juoma- ja Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: