OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Suomalaisen oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 13. päivä: Saison, Laitilan Wirvoitusjuomatehdas

leave a comment »

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan kolmantenatoista päivänä lopetetaan joulun vietto ja juhlitaan Nuutin päivää. Paha Nuutti lopettaa joulun ja jouluoluet nautitaan loppuun. Jos vielä onnistuu löytämään suomalaisen pienpanimon joulun erikoisuutta niin nyt on viimeistä laitimmainen hetki tarttua siihen.

* Osallistu OlutKansanÄänestykseen: Maittavin oluttyyli Jouluna 2014!

Laitilan Kievari Tuomas Saison 2014, Laitilan Wirvoitusjuomatehdas Oy, Laitila (5,4 %)

Pisteet 91 / 100.

Väri on puolitumma, ruskehtavan punertava, kirkas, pullon pohjalla olevan hiivakerroksen sekoittaminen mukaan samentaa väriä. Vaahto on valkoinen, aluksi hyvin runsas, pienikuplainen, laskeutuu melko nopeasti. Tuoksu on raikkaan hedelmämäinen, kypsän päärynämäinen.

Maku on keskitäyteläinen, hedelmämäinen, aprikoosimainen, hapokas, mausteinen, kanelimainen, kuivan ruohon tapaisesti katkeromainen.

Kuuden Kievari Tuomas -oluen joukossa tämän vuoden Saison on vahvasti kahden parhaan joukossa, ehkä paras. Toinen on aivan erityylinen Vuoden 2008 Hyvän Tuomaan, toimittaja Kari Ylänteen suunnittelema brittityylinen Mild ale (4,1 %, valmistettiin 2009 ja uudelleen 2011).

Valmistuksessa käytetään kotimaisia pilsner- ja melanoid-maltaita, humalat ovat englantilaiset Magnum ja East Kent Goldings.

Ruokajuomana sopii pehmeän paistilihan ja mausteisen jauhelihan kanssa.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 5,4 %-til., kantavierre 14,1 (Alko: 13,3) p-%, katkeroainepitoisuus 28 (27,6) EBU, väri 24 (29,3) EBC, puolitumma suodattamaton pintahiivaolut, täysmallasolut, Saison. Joulu- ja talviajan kausiolut 2014-15. Suositus tarjoilulämpötilaksi 9-12 ºC. Reseptinteossa ja valmistuksessa mukana LWT:n olutmestari Ville Vilénin kanssa Hyvä Tuomas 2013 Lassi Puupponen, Hämeen Ammattikorkeakoulun yliopettaja, Kuninkaankartanon Panimon perustaja ja olutmestari.

Kertalasipullo repäisykorkilla 0,33 l. Alkon vähittäismyyntihinta 2,99 e. Hana olutravintoloissa, anniskeluhinta 7,50 / 0,5 l.

Laitilan Wirvoitusjuomatehdas Oy tunnusTIETOA PANIMOSTA: Neljä laitilalaista kaverusta perustivat kalatuotteiden vientiyrityksen, joka rekisteröitiin 23.03.1994 nimellä Fisutta Oy. Ensimmäinen vientiponnistus Saksaan epäonnistuu, sillä kylmäkuljetusongelman vuoksi pilaantunut kuorma joudutaan hävittämään. Ollaan siis reissussa kalatta, eli fisutta (fisu = kala). Panimon nimeksi rekisteröitiin Laitilan Wirvoitusjuomatehdas Oy vasta 3.11.2006, ja Fisutta jäi aputoiminimeksi.

Tuotantosuunnan vaihdoksen jälkeen alettiin seuraavana vuonna valmistaa perinteisiä limonadeja ja siideriä. Siiderinvalmistajaksi ryhtyi viinitarvikeliikettä Raumalla vetävä Rami Aarikka, joka kuitenkin alkoi toimitusjohtajaksi muutaman kuukauden kuluttua tammikuussa 1997.

Laitilan Siiderin nimeksi tuli Oiva vuonna 1998. Vuonna 1999 koottiin meijerivälineistöstä panimolaitteisto ja alettiin valmistaa Kukko Höyryoluita, vaaleaa ja tummaa. Vuonna 2001 syksyllä uutuusolut Kukko Pils valmistui ravintolamyyntiin ja seuraavana keväänä keltaiset tölkit täyttivät maan.

LWT:n toiminta perustuu seuraaviin julkilausuttuihin arvoihin: Yhteistyö, Ylpeys, Asiakaslähtöisyys. YYA-henki on kasvattanut LWT:n maamme suurimmaksi pienpanimoksi ja neljänneksi suurimmaksi panimotuotteiden valmistajaksi. Kahdessa vuosikymmenessä panimo on laajentunut viisi kertaa ja voittanut runsaasti erilaisia palkintoja sekä tuotekilpailuissa että yrittäjyydessä.

LWT tuottaa olutta, siideriä, LD-juomia, skumppa-viiniä sekä perinne- ja mehulimonadeja. Oluet ovat vakiintuneet Laitilan Kukko – ja Laitilan Kievari –sarjoihin. Tuotteita saa myös Virosta. Vuonna 2012 seuraavan vuoden maaliskuuhun saakka yhtiöllä oli oma myyntikonttori Tallinnassa.

Panimo valmistaa myös kauppaketjuille oman merkin tuotteita sekä Alkolle Koskenkorva-LD-juomia. Brittiläisiä G&J Greenal –lonkeroita valmistetaan lisenssillä.

Olutalan luonnehdinta: Olutkulttuurin edistämisen kannalta Laitilan panos ja esimerkki ovat oleellisen tärkeitä. Aivan tiukan juomavalmistuksen rinnalla LWT on kiinnittänyt huomiota ympäristöasioihin esimerkiksi käyttämällä tuulivoimaa energialähteenä ja hankkimalla lammaslauman ympäristönhoitoon ja oluenvalmistuksessa syntyvän mäskijätteen hävittämiseen syömällä.

LWT on merkittävä taiteentekemisen ja kulttuuritilaisuuksien tukija.

Uutuustuotteet ovat hyvin odotettuja ja panimon korostama ”laadullinen ja mielikuvallinen” kiinnostavuus saavutetaan, usein. Oluttyylejä on tehty tutuksi tyylinimien hauskoilla suomennoksilla: ”Espi” (ESB – Extra Special Bitter, brittiläinen), ”Kölssi” (Kölsch, saksalainen), ”Retale” (Red Ale, brittiläinen), ”Imperiaali” (Imperial Stout, brittiläinen).

Laatua haittaava omituinen, vihannesmainen sivumaku on ollut varsinkin miedoissa vaaleissa oluissa pitkään. Nyt ”laitilalainen ominaismaku” lienee voitettu.

Laitteisto: 10000 litran keittokattila, ? litran käymistankkeja, astiointi-, tölkitys- ja pullotuslinjat. Vuosituotanto: kokonaistuotanto on kasvanut yhtiön tilinpäätösten mukaan 25,7 miljoonaan litraan (2013) edellisten vuosien kokonaislitroista: 25,9 milj.l. (2012), 23,8 milj.l. (2011), 21,7 milj.l. (2010), 17,9 milj.l. (2009) ja 15,3 milj.l. (2008). 26 miljoonaa litraa koostuu (arvio): olut 13 (4 omat, 9 kaupan), siiderit 7 (2 omat, 5 kaupan) LD 4 (1 omat, 3 kaupan), limonadit 2. Eli 9 miljoonaa litraa omia tuotemerkkejä, 17 miljoonaa litraa kaupan merkkejä (arvio). Yhtiön mukaan vuonna 2013 omien merkkien tuotanto kasvoi 1 miljoonaa litraa. Kokonaistuotannon hienoinen väheneminen (-200000 litraa) aiheutui vähenevästä kaupan merkkien tuotannosta. Kapasiteetti: olut 16 miljoonaa litraa, kokonaistuotanto 26 miljoonaa litraa (panimon ilmoitus). Henkilöstö: keskimäärin 61 (2013).

Luokitus: Uuden aallon pienpanimo, kehittymässä teollisuuslaitokseksi unohtamatta käsityöhenkisiä pienten markkinoiden erikoistuotteita.

* * * * *

Vastuullista Juoma- ja Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: