OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Olut-Suomi – oluenystävän oma verkosto

Kuluttajaliitto palkitsi harmaata taloutta edistävän ravintolatapahtuman

with one comment

Kuluttajien etujärjestönä tunnettu Kuluttajaliitto on juuri luovuttanut ”Vuoden Kuluttajateko 2014″ -palkinnon Ravintolapäivälle.

Vastuuttoman Ravintolapäivän sotkut koristivat Helsingin historiallista Pitkääsiltaa pari viikkoa talvella 2014. Sotku siistittiin veronmaksajien kustannuksella. © Kuva J.T. Laakso

Vastuuttoman Ravintolapäivän sotkut koristivat Helsingin historiallista Pitkääsiltaa pari viikkoa talvella 2014. Sotku siistittiin veronmaksajien kustannuksella. © Kuva J.T. Laakso

Vuodesta 2011 ilman järjestäjiä järjestetty ravintolapäivä on oivallinen osoitus harmaan talouden edistymisestä maassamme.

Ravintolapäivän osallistujat valmistavat itse omista lähteistään hankkimistaan raaka-aineista ruoka-, kahvi-, mehu- ja muita tarjoiluja yksityisille asiakkaille maksua vastaan puistoissa, pihoilla, kaduilla jne.

Alkoholituotteiden anniskelu on näissä tilanteissa (toistaiseksi) kielletty.

Tilapäisravintoloiden ei tarvitse järjestää tavanomaiseen tarjoiluliiketoimintaan liittyviä palveluja (asianmukaiset tilat ja välineet, puhtaus, wc), ei hygienia- eikä jälkisiivouspalvelua eikä kirjanpitoa.

Tilapäisravintolat perivät tarjoiluistaan maksuja ilman kuittia ja mahdollisia arvonlisäverotilityksiä. Niille eivät kuulu myöskään työsuojelu, työntekijöiden palkkausraportointi, tilavuokra yms.

– Ravintolapäivänä oman ravintolan, kahvilan tai baarin voi avata minne haluaa, Helsingin kaupungin ruokakulttuuristrategian projektipäällikkönä marraskuun alussa aloittanut Timo Santala kehuskelee perjantaina. – Ruokaa on tarjoiltu kotien, puistojen ja katujen lisäksi esimerkiksi ullakoilla, mattolaitureilla, junavarikoilla ja kuumailmapallolennoilla.

– Viime elokuussa jopa Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaalialueella nähtiin ravintoloitsijoita.

Harmaa Talous - Musta Tulevaisuus– Harmaan talouden torjunta on tärkeää ja Kuluttajaliitto osallistuu omalta osaltaan torjuntatalkoisiin, Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling kertoo OLUTVERKOLLE.

– Harmaan talouden ilmiöitä esiintyy valitettavasti kaikkialla, erityisen yleisesti ravintola- ja rakennusalalla, julkisuudessa esiintyneiden tietojen mukaan. Liitto ei kuitenkaan tuomitse koko alaa tai kaikkia alalla toimivia.

– Toimintaamme ei kuulu syyllistää yksittäisiä toiminnanharjoittajia, ottaa kantaa veronkiertoepäilyihin tai edesauttaa perättömien rikosepäilyjen levittämisessä, Beurling julistaa.

Vaikeuksissa oleva ravintola-ala kärsii

Ravintolapäivää seuratessa voi havaita tapahtuman myös muodostuneen eräille ravintoloille verottoman myynnin onnenpäiväksi.

Samaan aikaan ravintolaliiketoiminta Suomessa on ajautunut vaikeuksiin:  asiakaskato vähentää ruokailu- ja alkoholin anniskeluasiakkaita, jotka siirtyvät yksityisiin tarjoilutilanteisiin, koteihin, puistoihin – ja ulkomaisten palveluiden asiakkaiksi.

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n eilen perjantaina julkistaman jäsenkyselyn mukaan kolmasosa kaupunkien keskustassa sijaitsevista jäsenravintoloista ilmoitti, että Ravintolapäivä vähentää myyntiä enemmän kuin kymmenen prosenttia.

Eniten Ravintolapäivä heikentää ruokaravintoloiden myyntiä. Yksittäisten ravintoloiden myynti voi vähentyä jopa puoleen Ravintolapäivänä.

– Jäsenyritysten mielestä tapahtuma edistää ravintolakulttuuria, MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi toteaa. – Mutta se antaa väärän kuvan ravintolaruoan hinnasta veroineen ja henkilöstökustannuksineen.

– Epäsuhta korostuu, koska ravintoloiden sääntely ja valvonta ovat jatkuvasti tiukentuneet. Lisäksi monet verot kuten arvonlisävero, alkoholivero ja sähkövero ovat nousseet tuntuvasti.

Olutala viettää OlutRavintolaPäivää (ORP) – pubeissa ja ravintoloissa

OK – OlutKulttuuri-Liike on jo vuosikausia järjestänyt ”ORP – OlutRavintolaPäiviä” kautta maan ja maapallon. Tunnuksena on ”Olutalan Ravintolapäivä on OlutRavintolaPäivä – tietenkin!

Vastuullinen olutala pyrkii korostamaan, että oluesta kiinnostunut asiakaskunta kerrankin innostaa ystäväpiirejään lähtemään porukalla olutravintolaan: maistelemaan, vertailemaan, viihtymään ja keskustelemaan yhdessä toisten kanssa. Kesäaikaan on innostettu järjestämään myös ”olutpiknikkejä” kaupunkilaiselämää vilkastuttamaan.

Vakiintuneet olutravintolat toimivat pääsääntöisesti lakien ja määräysten mukaisesti, maksavat veroja, palkkoja, vuokria ja rakentavat siten ravintola-ja juomakulttuuria.

* Lue – tule: ORP – OlutRavintolaPäivä Kallio Kipinöi -kulttuuriviikoilla la 15.11.2014.
* Lue myös: MaRa laskee: Ravintola-aterian hinnanmuodostus (pdf)
* Lue myös: Oikeusministeriön harmaan talouden torjunnan toimenpideohjelma

Mainokset

Yksi vastaus

Subscribe to comments with RSS.

  1. Eikös vain tämä artikkeli olekin jonkin maksetun ”viestintätoimijan” ajatuspieru, eikös? Jotenkin on oman käsityskykyni yläpuolella, jos satunnaisesti hihasta vetäisty -10% neljänä päivänä vuodessa – ”tuntuu siltä”, **** that! Jos ravintolapäivä saa ~300% (minäkin osaan ravistaa hihasta mutta olen säännöllisesti ollut mukana tapahtumassa joten minulla on isommat hihat) normaalilauantaina enemmän ihmisiä ulos syömään, täytyy toimijassa olla vikaa, jos noista ei ketään saa houkuteltua ovesta sisään. Vähän niinkuin… jos kerran naapurin tyypit kokkaa parempaa safkaa pihalla kuin mitä saa sieltä teidän ravintolastanne niiden ammattikokkien tekemänä niin ehkä vikaa voisi etsiä muualta. Kuitenkin aika tarkalleen 100% kokeista jotka tunnen ja joiden pöperöitä ole syönyt tekee parempaa ruokaa vapaa-aikanaan kavereilleen – joihin minulla on muutaman kohdalla ilo kuulua. Jos 361päivää vuodessa ei riitä kilpailemaan neljän amatööripäivän kanssa, kannattaisi keksiä parempi strategia kuin nillitys. Itse kuitenkin tuotan MaRan jäsenille yli 1000e liikevaihdon kuukaudessa. Kaikesta huolimatta.

    Tykkää

    karri

    15.11.2014 at 22:24


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: