OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Suomalaisen oluenystävän oma verkosto

Panimotuotteiden myynti laski 3,9 % ensimmäisellä vuosipuoliskolla

leave a comment »

panimoliittotunnus Panimoliiton jäsenyritysten juomia myytiin vuoden 2014 ensimmäisellä vuosipuoliskolla yhteensä 368,8 miljoonaa litraa. Oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti laski 14,9 miljoonaa litraa eli 3,9 prosenttia. Oluenmyynti laski  2,9 prosenttia, mutta siiderien ryhmässä romahdus oli 5,9 %.

Vertailuajankohtaan tammi-kesäkuu 2013 verrattuna kaikissa juomaryhmissä oli laskua. Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten myyntitilastoihin.

– Myyntiä laskivat alkuvuoden veronkorotukset, jotka ovat syöneet kuluttajien ostovoimaa ja tehneet suomalaiselle kuluttajalle juomien hakemisen Virosta entistä kannattavammaksi, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa. kertoo. – Alkukesän kylmyys piti myynnit miinuksella.

Panimoliiton jäsenyritykset myivät tammi-kesäkuussa 2014 olutta yhteensä 188,2 miljoonaa litraa. Edelliseen vuoteen verrattuna myynti laski 2,9 prosenttia.

LD- eli long drink -juomia myytiin yhteensä 18,7 miljoonaa litraa ja siideriä 15,1 miljoonaa litraa. LD-juomien myynti laski 2,4 prosenttia ja siidereiden myynti laski 5,9 prosenttia.

Virvoitusjuomia myytiin 114,6 miljoonaa litraa. Myynti tippui 4,9 prosenttia. Kivennäisvesiä myytiin 32,3 miljoonaa litraa. Kivennäisvesimyynti laski 5,5 prosenttia.

– Panimoalaan on kohdistettu useita veronkorotuksia viime vuosina, mikä on jo näkynyt työpaikkojen menetyksinä panimoissa ja kasvaneena Viron viinarallina. Nyt tulisi pitää huoli kotimaan markkinoista ja työpaikoista, Elina Ussa toivoo.

Alkoholijuomaverojen korotukset ovat vaikuttaneet alkoholijuomien reaalihintojen nousuun. Oluiden ja LD-juomien hinnat ovat Panimoliiton mukaan jo reippaasti yli alkoholiverojen alennusta edeltävän vuoden 2003 tason ja siidereiden hinnat ovat lähes samalla tasolla. Sen sijaan viinojen ja muiden väkevien alkoholijuomien reaalihinnat ovat alle vuoden 2003 tason.

* Panimo- ja Virvoitusjuomateollisuusliiton kokoamissa tilastoissa näkyvät Captol Invest Oy:n, Oy Hartwall Ab:n, Nokian Panimo Oy:n, Olvi Oyj:n,  Red Bull Finland Oy:n, Saimaan Juomatehdas Oy:n ja Oy Sinebrychoff Ab:n valmistamien ja maahantuomien tuotteiden myyntiluvut kotimaassa. Tilastoissa ei ole mukana muiden tuottajien kuten pienpanimoiden myyntilukuja, ei vientimääriä eikä muiden toimijoiden tuontilukuja. Suomalaisista panimoyhtiöistä Hartwall kuuluu tanskalaiseen Royal Unibrew-konserniin ja Sinebrychoff on osa tanskalaista Carlsberg-panimokonsernia. Red Bullin pääkonttori on Itävallassa.

Advertisements

Written by Toimittaja

29.08.2014 klo 10:48

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: