OLUTSUOMI – Juomien Suomen uutisia ja tietoa oluesta

Olut-Suomi – oluenystävän oma verkosto

Panimoliitto: Veronkorotus nosti oluenmyynnin kasvuun!

leave a comment »

panimoliittotunnusPäivittäistavarakaupan sisäänostot ennen vuodenvaihteen veronkorotuksia nosti vuoden 2013 panimojen kotimaanmyynnin lievään kasvuun. Oluen (+0,9 %), siiderin (-1,6 %), long drink -juomien (-6,4 %), kivennäisvesien (+5,6 %) ja virvoitusjuomien (+0,1 %) kotimaanmyynti nousi 0,5 prosenttia eli 4,0 miljoonaa litraa. Kokonaismyynti kohosi 778,6 miljoonaan litraan. Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten myyntitilastoihin.

Panimoliitto arvioi, että joulukuun sisäänostot olivat seitsemän miljoonaa litraa suuremmat kuin normaalioloissa vastaavana ajankohtana. Kuluvan vuoden 2014 alusta olutveroa korotettiin 8,2 % eli 4,7-prosenttisen juoman alkoholivero on 1,51 e litralta. Sokerillisten virvoitusjuomien vero nousi 11 sentistä litralta 22:een.

Juomien kulutukseen viime vuonna vaikutti osaltaan yleinen taloudellinen tilanne, Panimoliiton toimitusjohtaja Elina UssaJuomateollisuus on joutunut entistä ahtaammalle kiristyvän sääntelyn vuoksi. Viinaralli kasvaa, mutta myynti kotimaassa laskee.

Alkoholijuomien mainonnan sääntely kiristyy Ussan mukaan entisestään ja veroja on korotettu useasti viimeisien vuosien aikana.

Epäonnistunut alkoholipolitiikka vähentää verotuloja

– Entistä haasteellisemmaksi elinkeinotoiminta Suomessa käy, jos julkisuudessakin esillä olleet alkoholilain muutokset toteutetaan, Elina Ussa toteaa. – Hallituksen keinovalikoima juomakulttuurin kehittämiseksi on perin vanhakantainen: myyntiaikojen kiristyksiä ja anniskeluaikoihin rajoituksia. Paljon keskustelua herättänyt keskioluen siirto päivittäistavarakaupasta valtion monopolikaupan myyntiin on sittemmin todettu EU-sopimusten vastaiseksi.

Vuonna 2013 olutta myytiin yhteensä 395,2 miljoonaa litraa. Edelliseen vuoteen verrattuna myynti pysyi lähes ennallaan, kasvua oli 0,9 prosenttia. Panimot myivät long drink
juomia yhteensä 38,8 miljoonaa litraa ja siideriä 30,2 miljoonaa litraa. Long drink -juomien myynti laski 6,4 prosenttia ja siidereiden 1,6 prosenttia.

Virvoitusjuomien myynti oli tasaista. Juomia myytiin 247,5 miljoonaa litraa, kasvua oli 0,1 prosenttia. Kivennäisvesiä myytiin 66,8 miljoonaa litraa, kasvua 5,6 prosenttia.

* Panimo- ja Virvoitusjuomateollisuusliiton kokoamissa tilastoissa näkyvät Oy Hartwall Ab:n, Nokian Panimo Oy:n, Olvi Oyj:n ja Oy Sinebrychoff Ab:n valmistamien ja maahantuomien tuotteiden myyntiluvut kotimaassa. Tilastoissa ei ole mukana muiden tuottajien kuten pienpanimoiden myyntilukuja, ei vientimääriä eikä muiden toimijoiden tuontilukuja. Suomalaisista panimoyhtiöistä Hartwall kuuluu hollantilaiseen Heineken-panimokonserniin ja Sinebrychoff on osa tanskalaista Carlsberg-panimokonsernia.

* HUOM! Vuonna 2013 Panimoliittoon hyväksyttiin kaksi uutta jäsentä Captol Invest Oy (Mallaskosken panimo Seinäjoella) ja Saimaan Juomatehdas Oy Mikkelissä. Niiden myyntiluvut eivät ole mukana Panimoliiton viime vuoden tilastoissa. Vertailuun päästään mukaan tämän vuoden (2014) tilastoihin.

* Lue lisää: Kaksi pienpanimoa liityi Panimoliittoon.

Advertisement

Written by Toimittaja

11.03.2014 klo 10:32

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggaajaa tykkää tästä: