OLUTSUOMI – Juomien Suomen uutisia ja tietoa oluesta

Olut-Suomi – oluenystävän oma verkosto

Demariedustaja teki aloitteen pienpanimoiden ulosmyynnistä

with 7 comments

Eeva-Johanna Eloranta, kansanedustaja Turusta.

Eeva-Johanna Eloranta, kansanedustaja Turusta.

Turkulainen kansanedustaja Eeva-Johanna Eloranta (sdp) on jättänyt tänään (2.12.2013) Eduskunnalle aloitteen ulosmyyntioikeuden antamisesta pienpanimoille. Aloitteessa tarkoitetaan korkeintaan 4,7 tilavuusprosenttisen oluen suoramyyntiä panimolta asiakkaalle mukaan.

Muilla kansanedustajilla on mahdollisuus allekirjoittaa aloite 16.12. saakka.

Aloitteen toteutuminen toisi pientä helpotusta pienpanimoiden myyntimahdollisuuksiin. Nykyisin panimon tulee perustaa elintarvikekioski, jonka valikoimassa tulee olla muutakin kuin panimotuotteita.

– Toinen vaihtoehto pienpanimoille on oluen myyminen jonkun paikallisen kaupan kautta, Eloranta kirjoittaa. – Tässä mallissa asiakas hakee juomansa panimolta tai ne toimitetaan hänelle suoraan. Panimo tekee kaksi laskua. Toisessa se laskuttaa asiakasta paikallisen kauppiaan nimissä niin, että rahat kulkeutuvat kauppiaan tilille, ja toisessa se laskuttaa kauppiasta pienemmällä summalla.

– Tämä on viranomaisten ehdotus toimintamalliksi, kun olemassa oleva laki ei suoramyyntiä salli. Menettely on kuitenkin hankala ja teennäinen eikä mahdollista tuotteiden suoramyyntiä panimovierailijoille.

Elorannan mielestä suoramyyntioikeus ei aiheuttaisi sosiaalisia eikä terveydellisiä ongelmia.  Se vähentää byrokratiaa, suuntaa kulutusta aiempaa korkeahintaisempiin suomalaisiin oluisiin ja piristää paikallista pienyritystoimintaa ja alueellista matkailua.

– Tämä olisi tärkeä lisä ja helpotus pienimmille panimoille, jotka voisivat myydä vierailijoille omaa oluttaan suoraan panimolta.

Suomessa on 24 pienpanimoa, joista Elorannan mukaan kaksi kolmasosaa tuottaa vuodessa alle 200000 litraa olutta.

Aloitetekstissään Eloranta asettuu tukemaan virkamiesten esittämää epäilyä, että 4,7 %:ia vahvempien juomien suoramyyntioikeus panimolta syrjii ulkomaisia tuottajia ja suuntautuu Alkon vähittäismyyntimonopolia vastaan.

– EU:n rajat on pakko ottaa huomioon kansallisella tasolla, Eloranta perustelee OLUTVERKOLLE. – Pienpanimoiden oman näkemyksen mukaan lakimuutos vahvistaisi heitä olutkulttuurin luojina ja turistivirta korostaisi pienpanimoiden omaa asemaa paikkakuntansa toimijana.

Kansanedustaja Eloranta osallistui eräiden panimoiden vastaanotolle Eduskunnassa viime viikolla. Aloitteen perustelut hän kertoo saaneensa siitä keskustelusta.

Ensimmäisen kauden kansanedustaja Eeva-Johanna Eloranta (s. 1966) on koulutukseltaan kulttuurihistorian ja sosiaalipolitiikan maisteri. Hän on työskennellyt Pelastakaa Lapset ry:n aluesihteerinä ja Varsinais-Suomen Lastensuojelujärjestöjen yhdistyksen suunnittelijana.

– En muuten juo itse ollenkaan olutta, koska en pidä oluen mausta, Eloranta painottaa OLUTVERKOLLE. – Olen halunnut aloitteellani edistää pienpanimoiden elinmahdollisuuksia, vaikeita aikoja kun elämme.

* Kommentti: Kyllä on varovaista…

Tosi hyvä, että ulosmyyntiasia saadaan oikeasti käsittelyyn siellä, missä siitä voidaan päättää. Mutta miksi ihmeessä kysymyksen ja aloitteen tehnyt Eeva-Johanna Eloranta (sd) rajoittaa esityksen enintään 4,7-prosenttisiin juomiin?! Tämän uudistuksen toteutuminen on kyllä todella vähäinen ja lähes merkityksetön. Pahimmillaan jumittaa vapaan ulosmyyntiavauksen taas todella pitkälle tulevaisuuteen.

Nykyiset pari tusinaa pienpanimoa eivät ole enää varsinaisia maaseutupanimoita, ehkä Rosala Bryghus Kemiönsaarella, Stallhagen Ahvenanmaalla, nykyisin Mäntsälässä toimiva Rekolan Panimo tulevilla sijoillaan Fiskarsissa ja varsinkin oikean maatilan yhteydessä Pernajassa toimiva Malmgårdin Panimo ovat poikkeuksia. Luulisi, että suoramyynti on mahdollista lähikioskissa tai -kaupassa ilman Elorannan kuvailemaa todella kummallista laskutuspainajaista. Kuvion rakentaminen edellyttää toki toimivia liike- ja henkilösuhteita.

Esimerkiksi Mikkelin Saimaan Juomatehdas ja Lahden Teerenpelin Panimo ovat rakentaneet myyntijärjestelmän päivittäistavarakauppakanavaan yhteistyössä suurten kotimaisten panimoiden kanssa. Samalla Teerenpelin kioski Taivaanranta-ravintolan tuulikaapissa Lahdessa on näivettynyt, käynyt tarpeettomaksi. Hartwallilla, Olvilla ja Sinebrychoffilla on kaikilla omat pienpanimoyhteistyökumppaninsa jakelutiellä. Tuottajat voivat rakentaa omiakin yhteistyökuvioita jakeluun.

Eli ei enintään 4,7 prosenttisen juoman myyminen kait sittenkään ole se suuri ongelma…

Sen sijaan ongelmahan on 4,7 %:ia vahvempien myynti. Siinä tuottajat ovat täysin ravintoloiden ja Alkon armoilla.

* Siispä: Ulosmyyntioikeutta suoraan panimolta tulee vaatia kaikille panimotuotteille – ja vielä kaikille panimoille.
Käymisteitse valmistettavat juomat ovat äärimmäisen harvoin vahvuudeltaan yli 10 tilavuusprosenttia. Jos niitä onkin, juotavuus ja kuluttajien kiinnostus laskee nopeasti koskien lopulta todella marginaalisen pieniä eriä lähinnä täydellisyyttä tavoittelevien alan harrastajien keskuudessa.

Kommenttiteksti: J.T. Laakso
OLUTtiedotuksen toimittaja-tuottaja

Written by Toimittaja

02.12.2013 klo 13:55

7 vastausta

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tasavertaisuuden nimissä kaikilla pitäisi olla yhtäläinen oikeus myydä valmistamiaan tuotteita. Tämä oikeus pitäisi olla riippumatta käyttääkö sitä tai ei. Hyvin harva tästä bisnestä pystyy tekemään näissä pienissä usein syrjässä sijaitsevissa panimoissa.
    On sikäli paradoksaalista ettei kukaan edellenkään kyseenalaista yksittäisen yrityksen monopolia. Itse olen vuosia ollut monopolin purkamisen kannalla koska se ei ole tasa-arvoinen muita alan toimijoita kohtaan.
    Koska meillä avataan asiallinen keskustelu monopolin purkamisesta.
    Alkolla on noin 350 myymälää joiden tehtävänä on ainoastaan alkoholijuomien myyminen, luulisi olevan järkevämpää lopettaa moisen ketjun ylläpitäminen aikoina jolloin haetaan tehokuutta.

    Tykkää

    Vesa Salminen

    03.12.2013 at 16:27

  2. Tiina Talvitie, toi vois ollakin hyvä juttu. Edustajat vois vuoroon päivystää siellä myymälässä ja nähdä, kuinka lukratiivista ylitarkasti säännelty pienpanimobisnes voikaan olla.

    Tykkää

    Martin Glantz

    02.12.2013 at 22:44

  3. Nyt pitää poistua nukkumaan. Luin ”eduskuntaan tulossa pienpanimo”

    Tykkää

    Tiina Talvitie

    02.12.2013 at 22:25

  4. Koska tää suomalainen urpoilu loppuu tämän alkoholin kanssa?! Myynti vapaaks mutta luvanvaraiseks!

    Tykkää

    Kai Widell

    02.12.2013 at 18:37

  5. Aloitteen läpimenolla olisi oikeasti iso merkitys suomalaisille pienpanimoille, askel oikeaan suuntaan. Kannattaa myös selvittää aloitteen taustat ennen kuin lähtee uskomaan erilaisia arvailuja. Kyseistä lakialoitetta kannattaa PTY – eli kaupan ala. Ei olla siirtämässä keskaria Alkoon. Ja kuka sen Alkon meiltä tästä maasta kumoaa? Tuskin pienpanimot ainakaan.

    Tykkää

    Mikko Mäkelä

    02.12.2013 at 17:56

  6. Jo on aikakin, tilaviinejä on myyty jo vuosia.

    Tykkää

    Risto Reipas Kalliola

    02.12.2013 at 17:55

  7. Enimmäisprossat saman tien 13:een eli samaan kuin tilaviineillä. Mutta ei, koska Alkon monopoli…

    Tykkää

    Martin Glantz

    02.12.2013 at 16:58


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggaajaa tykkää tästä: