OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Olut-Suomi – oluenystävän oma verkosto

Edes lämmin kesä ei auttanut panimotuotteiden myyntiä: 60 miljoonaa litraa miinusta!

with one comment

panimoliittotunnus– Vuoden 2012 alusta lähtien panimojuomien kotimaanmyynti on kutistunut vuoden 2013 elokuun loppuun mennessä lähes 60 miljoonaa litraa, Panimoliitto voihkii kahdeksan kuukauden myyntitilastojen äärellä. – Kesän lämpimät säät eivät auttaneet nostamaan myyntiä edes edellisvuoden tasolle, joka sekin oli normaalia huonompi.

Kotimaanmyynti laski edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 6,1 miljoonaa litraa eli 1,2 prosenttia. Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten myyntitilastoihin.

– Tuonti näyttää pysyvästi korvanneen ison osan kotimaisesta myynnistä, Panimoliiton  toimitusjohtaja Elina Ussa sanoo.  – Alkoholivero on Suomessa niin korkea, että se ohjaa kuluttajia hakemaan juomat Virosta. Jos kotimaanmyynti laskee edelleen tuntuvasti, voivat kotimaiset työpaikat olla vaarassa.

– Myynnin vähentyessä panimot joutuvat miettimään hyvin tarkkaan, missä on tulevaisuudessa järkevin paikka investoinneille, Ussa uhkailee.

Verotulot kuihtuvat

Matkustajatuonnin vuoksi alkoholin veropohja on kaventunut. Valtiovarainministeriö arvioi vuoden 2013 verokertymän olevan pienempi kuin vuonna 2012, koska verollinen kulutus laskee. Viime vuonna alkoholista saatiin verotuottoja yli 18 miljoonaa euroa arvioitua vähemmän ja tämän vuoden arviota on korjattu tammi-heinäkuun kertymän perusteella 42 miljoonaa euroa alaspäin.

– Alkoholiverotuotot on arvioitu pieleen jo kahtena vuotena, kun matkustajatuonnin vaikutusta ei ole huomioitu veropäätöksissä. Alkoholiveron korottamien ei enää tuo valtiolle tuottoja vaan ainoastaan haitat tulevat tänne hoidettaviksi, samalla kun verotuotot ohjataan Viroon, Elina Ussa toteaa.

Panimoliiton tilastoissa kotimaan oluenmyynti laski lähes miljoona litraa (-0,3 %), siiderit -0,3 %, long drink -juomat -6,4 % (lähes 2 miljoonaa litraa!), virvoitusjuomat -3,9 % (-6,6 miljoonaa litraa). Kivennäisvesiä myytiin 7,6 % enemmän kuin vuoden 2012 kahdeksan ensimmäisen kuukauden aikana. Kokonaisuudessaan vähennystä kotimaan myynnissä oli -1,2 % (-6,1 %).

* Panimo- ja Virvoitusjuomateollisuusliiton kokoamissa tilastoissa näkyvät Oy Hartwall Ab:n, Nokian Panimo Oy:n, Olvi Oyj:n ja Oy Sinebrychoff Ab:n valmistamien ja maahantuomien tuotteiden myyntiluvut kotimaassa. Tilastoissa ei ole mukana muiden tuottajien kuten pienpanimoiden myyntilukuja, ei vientimääriä eikä muiden toimijoiden tuontilukuja. Suomalaisista panimoyhtiöistä Hartwall kuuluu hollantilaiseen Heineken-panimokonserniin ja Sinebrychoff on osa tanskalaista Carlsberg-panimokonsernia.

Mainokset

Written by Toimittaja

13.09.2013 klo 09:07

Yksi vastaus

Subscribe to comments with RSS.

  1. Onneksi matkustajatuonnilla ei ole päättäjien mukaan mitään vaikutusta tämmöiseen ja kulutushan varmaan laski sitten saman verran tietenkin.

    Tykkää

    Antti Pitkänen

    13.09.2013 at 15:31


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: