OLUTSUOMI – Juomien Suomen uutisia ja tietoa oluesta

Olut-Suomi – oluenystävän oma verkosto

Hartwall siirtymässä tanskalaisille – Hartwall Capitalille kymmenys Royal Unibrew -panimoyhtiöstä

with 8 comments

royal unibrew Hartwallin panimoyhtiön omistaja on vaihtumassa. Hollantilainen Heineken myy yhtiön tanskalaiselle yhteistyökumppanilleen Royal Unibrew -panimoyhtiölle. Kauppahinta on 470 miljoonaa euroa eli lähes puoli miljardia. Royal Unibrew A/S rahoittaa kaupan osittain myymällä lähes 10 prosentin (9,995 %) osakeosuuden Oy Hartwall Capital Ab:lle. Kauppa pyritään toteuttamaan vuoden 2013 viimeisen neljänneksen aikana.

HWLtunnusHartwall Capital on Hartwallin suvun sijoitusyhtiö, joka myi vuonna 1836 perustetun perheyhtiön brittiläiselle Scottish & Newcastlelle vuonna 2002. Tanskalainen Carlsberg A/S ja Heineken N.V. jakoivat S&N:n keskenään vuonna 2008 jolloin Hartwallin omistus siirtyi Heinekenille.

Voidaan siis sanoa, että suomalaiset osakkaat pääsevät pitkästä aikaa osallistumaan päätöksentekoon suomalaispanimo Hartwallin kehittämisessä. Hartwall Capitalin hallituksen puheenjohtaja Tom von Weymarn sanoo Helsingin Sanomien haastattelussa tänään (12.07.13), että ”nyt on selkeä odotus siitä, että erityisesti oluttuotannon tuotekuvat kohentuisivat”. Yhtiön julkisuuskuvalle on hänen mielestään ollut haitaksi Tornion panimon sulkeminen syksyllä 2010. ”Eniten takkiin on ottanut juuri Lapin Kulta.”

Royal Unibrew?

Royal Unibrewn laitosten yhteistuotanto vuonna 2012 oli 540 miljoonaa litraa oluita, mallas- ja virvoitusjuomia. Liikevaihto oli noin 500 miljoonaa euroa (3,4 miljardia DKK). Vastaavasti Hartwallin vuotuinen oluttuotanto on arvioitavissa noin 180 miljoonaksi litraksi ja kokonaisliikevaihto on noin 300 miljoonaa euroa.

Panimokonserni Royal Unibrew muodostettiin vuonna 1989, kun kolme jyllantilaista panimoa (Faxe Bryggeri AS, perustettu 1901 ja Jyske Bryggerier AS – eli Ceres Bryggerierne ja Thor Bryggerierne)  yhdistyivät. Nimeksi muutettiin Bryggerigruppen AS vuonna 1992. Se noteerattiin pörssissä vuonna 1998.

1999 toiminta laajeni Liettuaan, josta ostettiin pääkaupungin vuonna 1860 perustettu perinteinen oluenvalmistaja UAB Vilniaus Tauras ja 2001 Panevezysissä sijaitseva UAB Kalnapilis, jonka baltiansaksalaiset perustivat vuonna 1902. Kalnapilis oli Liettuan ensimmäinen moderni panimo, joka kuului (vuodesta 1994) Hartwallin ja ruotsalaisen Prippsin vuonna 1991 perustamaan kultasuoneen, Baltic Beverages Holding -konserniin.

Royal Unibrew on merkittävä tekijä myös Puolassa ja Latviassa. Latviaan lähdettiin vuonna 2004 hankkimalla juuri käynnistynyt virvoitusjuomia ja siideriä valmistava Cido Partikas Grupa ja 2005 Lacpleca Alus -kolhoosipanimo, perustettu vuonna 1948, Leilvardesta. ”Lacplesis”  (’karhunkaataja’) on muuten myös Latvian lähes ”Kalevalaa” muistuttavan kansallissankaritarun nimi. Edelleen rannikkokaupunki Liepajasta hankittiin paikallispanimo Livu Alus -panimo vuonna 2008. Ostamiensa panimoiden tuotannon ja Tanskasta tulevan massiivisen maahantuonnin ansiosta Royal Unibrew laskee olevansa Baltian maiden olut- ja virvoitusjuomamarkkinoiden kakkossijalla, maanmiestensä Carlsbergin jälkeen.

Puolassa hankintahistoria alkoi vuonna 2005, jolloin Brok-Strzelec S.A. -panimo ja 2007 Lomza-panimo siirtyivät konsernin omistukseen. 2011 Puolaan muodostettiin tytäryhtiö Royal Unibrew Polska S.P. z.o.o.

Vuonna 2000 Bryggerigruppeniin sulautui myös vuonna 1859 perustettu Albani Bryggerierne A/S Fyn saarelta Tanskasta. Vuonna 2005 konsernin nimeksi muutettiin Royal Unibrew. Pääkonttori sijaitsee edelleen Faxessa Jyllannissa. Faxe- ja Royal-olutmerkit ovat tunnettuja myös Suomessa. Faxe Premium (4,6 %) -oluen maahantuoja on espoolainen elintarviketuontiyritys Lejos Oy. Royal-lageria tuodaan henkilömaahantuontina Itämeren reiteiltä.

Seuraavassa kaupantekijöiden lausunnot eilen (torstaina 11.07.2013) Helsingissä ja Kööpenhaminassa pidetyistä tiedotustilaisuuksista, suoraan Hartwallin suomentamasta tiedotteesta:

heinekentunnus– Olemme tyytyväisiä tästä kaupasta, sillä luotamme siihen, että Hartwall kehittyy jatkossa parhaiten osana Royal Unibrew’ta, joka on pitkäaikainen kumppanimme Tanskassa ja merkittävä panimoyritys Pohjoismaissa ja Baltian alueella. Odotamme innoissamme liiketoimintamme kehittämistä alueella yhteistyössä Royal Unibrewn kanssa.
* Heineken N.V:n toimitusjohtaja ja johtoryhmän puheenjohtaja Jean-François van Boxmeer

– Arvostamme todella Hartwallin markkina-asemaa, vahvoja tuotemerkkejä ja huomattavaa innovointia, ja Hartwall sopii täydellisesti Royal Unibrew’n strategiaan. Hartwall ja Suomen markkinat ovat monella tapaa samankaltaisia Tanskan toimintojemme kanssa, ja olemme vakuuttuneita, että pitkäaikaisena omistajana pystymme tekemään Hartwallista kaupallisesti ja toiminnallisesti vahvemman ja lisäämään sen tuloksentekokykyä tiiviissä yhteistyössä yhtiön johdon ja työntekijöiden kanssa.
* Royal Unibrew A/S:n toimitusjohtaja Henrik Brandt

*  Lue myös: Hartwallin asema ”starategiseen tarkasteluun”

Written by Toimittaja

12.07.2013 klo 09:31

8 vastausta

Subscribe to comments with RSS.

  1. Näin se elämä etenee.

    Tykkää

    Risto Lahtinen

    16.07.2013 at 13:29

  2. Toisaalta bulkki-olut estää oluen liiallisen hienostelevan elitistisyyden…
    Kansahan tykkää oluesta…sääli vaan, että se ei halua poiketa juomasta bulkki-oluita.
    Olen itse törmännyt mm. bulkki-oluiden makukiista väittelyyn… esim.”lapinkusta vs.k.off”, ihan massiivisen hölmöjä makukiistoja…kun itte oon sillä kannalla, että hyvät hyssykät, nuo on bulkki-oluita, maistakaa aleja että huomaatte makueroja, tai edes pienpanimiden lagereita tai pilssejä… että edes huomaisi joitain eroja?!

    Mutta, olisko se niin että me premium /pienpanimo /erikoisoluiden ystävät tarvitsemme myös bulkki-oluet? Lähes kaikki meistä on aloittanut bulkki-oluista? Jossain vaiheessa me olemme vaan erehtyneet kokeilemaan laadukkaampia oluita.
    Eli… pitäisikö meidän totuttaa kavereita erikoisempiin oluisiin, vaikka tarjota joku iisi ja kevyt apa… tai edes Tšekki olut?

    On kyl sääli, että tätä vauhtia bulkki-oluiden panijat lipuu koko premium-oluiden trendin ohi… ja nyt en sano, että tämä olisi vaan trendi, vaan pysyvä tottumus. Vaikka samaan aikaan joutuu toteamaan, että on meilläkin erikoisoluiden nimiin vannovilla suomalaisilla pehmee kohta sydämessä lagereille.

    Tykkää

    Juha Parviainen

    16.07.2013 at 13:28

  3. Kilpailuviranomaiset ovat ko. kartellimaisen toiminnan hyväksyneet. Kuluttaja voi kuitenkin vaihtaa omia ostotottumuksiaan. Markkinat määrää.

    Tykkää

    Risto Lahtinen

    16.07.2013 at 12:45

  4. Ongelma ei oikeastaan ole se peruslager, jota nuo panimot suoltaa. Sellaisellehan on aivan ilmeisesti kovasti kysyntää. Pulma on se kun nämä goljatit syövät pienempiä kilpailijoitaan, joiden tuotanto sen myötä tasapäistyy samaksi bulkkilageriksi. Markkinat edellyttää suuria volyymeja ja maksimaalista tuottoa. Laatuolut edellyttää kohtuullisia määriä ja kohtuutta myös taloudellisissa odotuksissa.

    Tykkää

    Pirkka Ruishalme

    16.07.2013 at 12:33

  5. Markkinat asian ratkaisee eli kuluttajat.

    Tykkää

    Risto Lahtinen

    16.07.2013 at 12:29

  6. No…toivotaan nyt, että ”erikois/pien panimo” olut muoti saisi Koffinkin…ja muutaman muunkin ison panimon tajuumaan valmistaa erikoisoluita OIKEILLE oluiden ystäville.

    Tykkää

    Juha Parviainen

    16.07.2013 at 12:24

  7. Heineken ja Carlsberg ja muut olutkulttuurin tuhoajat voisi posauttaa taivaan tuuliin bulkkioluineen. Pienpanimot ja laatuoluet kunniaan!

    Tykkää

    Pirkka Ruishalme

    16.07.2013 at 12:22

  8. No nyt on uutta tanskanmaalta! Tanskalaiset panimot Royal Unibrew ja Carlsberg ryhtyvät kilpailemaan Suomen markkinoilla omistamiensa Hartwallin ja Sinebrychoffin suurpanimoiden nimissä. Toivottavasti kisasta ei tule ”verinen” vaan se koituu siunaukseksi.

    Tykkää

    Smörre

    12.07.2013 at 16:47


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggaajaa tykkää tästä: