OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Olut-Suomi – oluenystävän oma verkosto

Olvin johtaja: 90 % kuluttajista ei pysty juomaan erikoisolutta!

with 9 comments

Vakka-Suomen Panimo uudisti heti Prykmestar Wehnäbockin (6,2 %) etiketin kun se valittiin Suomen Parhaaksi Olueksi.

Vakka-Suomen Panimo uudisti heti Prykmestar Wehnäbockin (6,2 %) etiketin kun se valittiin Suomen Parhaaksi Olueksi.

– Aiemmin mitalit saatiin siitä, että oluen laatu oli hyvää. Nykyään palkitaan erikoisuudesta, ja siinä ei perusoluella kannata kilpailla, panimoyhtiö Olvin markkinointijohtaja Olli Heikkilä pohdiskelee lehtihaastattelussa.

– 80–90 prosenttia kuluttajista ei pysty juomaan tuopillistakaan, jos olut on liian erikoista.

Oluenvalmistajat lisäävät etiketteihin mielellään erilaisia palkintomitaleja tuotteidensa menestystä kuvaamaan. Jos mitaleja ei tipu – kilpailu vaikka keksitään itse!

Esimerkiksi Koffin III -oluen etiketissä on kolmen saadun mitalin kuvat. Yhden mitalin nimi on ”No Nonsence Beer 1819”, mikä tarkoittanee, että vuonna 1819 perustetun Sinebrychoffin olut ei ole mitään hölynpölyä. ”Hanassa vuodesta 1819”, toinen mitali todistaa Koffin 2000-luvun panimohevosten Siggen ja Pintin kuvilla.

Kolmas on sentään tuore ja oikea: ”Paras Hanalager 2004”. Mitalin myönsi Koff III:lle  The Brewing Industry International Awards, maailman kenties arvostetuin olutkilpailu.

Olutetiketeissä kuvattuja mitaleja tutki tänään juhannusaattona (21.06.2013) ilmestynyt Helsingin Sanomien Nyt-viikkoliite. Satiirisen ”Onneksi olkoon, olut!” -artikkelin toimittaja on Pauliina Siniauer.

* Epäselvien etikettien tihrustaminen on etikettikeräilijöille tuttua puuhaa. Messujen, kilpailujen ja näyttelyiden myöntämät mitalit ovat todella hankalia tutkittavia: Miksi mitalit ovat pääasiassa 1800-luvulta? Miksi nykypäivän kilpailujen sijoituksista kerrotaan niin vähän? Mikä ihmeellinen voima mitalinkuvissa on kuluttajien suuntaan?

Viime vuosien onnettomin mitalisade oli ilman muuta kaikkien kolmen suomalaisen suuren panimon vuosikymmen sitten julkistamat niin sanotut halpisoluet vastaiskuna Lidlin maahantulolle – ja saksalaisten pils-tyyliä lähentyvien oluiden huomattavan edullisille valikoimille.

Laadultaan vaatimattomat tuotteet (Sinebrychoff: Voima ja Musta Hevonen, Hartwall: Erikois olut ja Olvi: Ruuti – kaikki muuten 4,3 %) oli järjestäin palkittu hienoilla mitaleilla.

Myös Lidl-myymäläketjun Saksassa valmistuttamat oluet Grafenwalder Pils (4,5 %) ja Vehnä (4,5 %) ovat sijoittuneet mitalisijoille. Tai ainakin siltä näyttää.

Mainokset

Written by Toimittaja

21.06.2013 klo 10:07

9 vastausta

Subscribe to comments with RSS.

  1. OLVI voisi silti tehdä vehnäoluen,vahvan!!! Toivoo osakas!

    Tykkää

    Timo Kulonen

    14.10.2013 at 22:45

  2. Eiväthän kaikki ”pysty” juomaan kaikkia viinejäkään, kun se on niin makuasia, varsinkin jos siinä on makua;)

    Tykkää

    Terhi Kling

    26.06.2013 at 01:45

  3. No minä kuulun siihen 10% koska en voi juoda peruslageria :) turvottaapi ja närästääpi :( mieli kyllä tekisi toisinaan.

    Tykkää

    Tiina Talvitie

    25.06.2013 at 16:45

  4. Prykmestari on ”vain” olutta. Erikoisoluita on kovin vähän, ja ne maksavatkin huomattavasti enemmän. Heikkilän homeopaattiset oluet eivät ole niitä.

    Tykkää

    Mauri Kankaanpää

    25.06.2013 at 15:22

  5. Niin, mikäs se oikein on se erikoisolut? Vai onkos sellaista olemassakaan? Vai onkos se vain jonkun mielestä erikoista, että vain paikalla olleita palkitaan kuten kävi HBF:ssä? Yleensä panimomestarit ja muut oluentekijät puhuvat viisaita niin kuin nytkin NYTissä…

    Tykkää

    Risto Vaissi

    25.06.2013 at 15:09

  6. Kuluttajien aliarviointia, sama kun sanoisi, että 90 prossaa suomalaisista ei pysty syömään sushia, tai valkosipulia jne.

    Tykkää

    Frank Poirot

    25.06.2013 at 14:55

  7. Satoja vuosia juodut ja muissa maissa suht hyvin lagermarkkinoinnin allakin elossa pysyneet tyylit ovat liian erikoisia ihmis… anteeksi kuluttajille? Noh, aivopierut on aivopieruja.

    Tykkää

    Jouni Koskinen

    25.06.2013 at 14:50

  8. Siinähän on ratkaisu suomalaiseen (liika)kulutusongelmaan: Kielletään bulkkilagerin valmistus! Ja puolitetaan vero ”erikoisoluilta”

    Tykkää

    Sami Tuominen

    25.06.2013 at 14:17

  9. Nyt kun yhä harvemmat arvioivat yhä useampia oluita entistä vähemmällä aikaperspektiivillä, tulisi oluelle asettaa (viineistä puhumattakaan) lainsäädännöllä myyntiväittämien visuaaliset ja asialliset rajat. Oli kunnia olla tekemässä juuri Olvilla Kesti- ja Kievari etikettejä kun keskari vapautui. Keijo Pesonen väänsi ne suurella pieteetillä. Olisivat ehkä ainoat jotka yhä kestävät minkä tahansa laatuluokituksen aitoina suomalaisena perinne- etiketteinä, jotka kertoivat VAIN totuuden pullon sisällöstä! Heikkilällä on pohjaa miltä esittää asiansa!

    Tykkää

    Jouko Kääriäinen

    23.06.2013 at 21:16


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: