OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Suomalaisen oluenystävän oma verkosto

Panimoliitto: Kesä on alan kuuma sesonki

with one comment

– Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kesäkuukausien muodostaman vuosineljänneksen juomamyynti on arviolta kolmannes koko vuoden myynnistä, toimitusjohtaja Elina Ussa kertoo. – Kesällä juomamyyntiä edistävät lämmin sää ja monenlaiset kesän juhlat. Poikkeuksellisen pitkään jatkuva helle vauhdittaa yleensä enemmän virvoitusjuomien ja kivennäisvesien kuin alkoholia sisältävien juomien myyntiä.

Olut on ennen muuta saunajuoma

Oluen asema kesän sauna- ja seurustelujuomana on vahva. Kesäkuussa olutta myydään noin kaksinkertainen määrä tammikuuhun verrattuna. 95 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että olut sopii parhaiten juuri saunajuomaksi ja yli 70 prosenttia sanoo nauttivansa olutta myös ruoka- ja seurustelujuomana.

Pohjoismaisen alkoholitilaston mukaan suomalainen nauttii oluensa kolmosoluen vahvuisena (keskimäärin 4,6 til-%). Oluen kokonaiskulutus henkeä kohti oli viime vuonna arviolta 84,5 litraa. Luku sisältää sekä kotimaassa myydyt alkoholittomat ja ykkösoluet että yksityisenä matkustajatuontina tuodut oluet.

Siideriä nautitaan kesällä paitsi sellaisenaan myös alkumaljoina ja boolissa. Kesän helteillä maistuu myös raikas alkoholiton siideri. Suomalaiset joivat viime vuonna siideriä 8,8 litraa henkeä kohti, kun mukaan lasketaan alle 2,8 tilavuusprosenttiset ja matkustajien tuomat juomat.

Siideriä enemmän suomalaisille maistuivat long drink -juomat eli lonkerot. Niitä kulutettiin viime vuonna 10,8 litraa henkeä kohti. Lonkerolla on juuret syvällä suomalaisessa kulttuurissa. Tulivathan lonkerot tiettävästi Suomen ja koko maailman markkinoille ensimmäisen kerran Helsingin olympialaisissa vuonna 1952.

Vuonna 2012 kotimainen panimo- ja virvoitusjuomateollisuus myi juomia yhteensä 774,6 miljoonaa litraa (olutta 391,9, siideriä 30,7, long drink -juomia 41,5, virvoitusjuomia 247,3 ja kivennäisvesiä 63,3 miljoonaa litraa). Tilasto perustuu Panimo- ja virvoitusjuomateollisuus­liiton jäsenyritysten Hartwallin, Olvin, Nokian Panimon ja Sinebrychoffin kotimaanmyyntiin.

Osallistu olutkansanäänestykseen

* Panimoliiton kokoama tilastoseuranta kertoo arvokasta tietoa kuluttajien ostokäyttäytymisestä. Parhaillaan käynnissä olevassa OLUTKANSANÄÄNESTYKSESSÄ olutalalla toimivat äänioikeutetut pääsevät kertomaan myös omia mieltymyksiään kesäisistä oluista. Käytä siis äänioikeuttasi!

Advertisements

Written by Toimittaja

18.06.2013 klo 09:52

Yksi vastaus

Subscribe to comments with RSS.

  1. Reblogged this on Nallekarhun blog.

    Tykkää

    nallekarhu

    19.06.2013 at 10:03


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: