Uusi toimitusjohtaja lupaa: Alkolla valmiuksia laajentaa keskiolutvalikoimaa

Alkon toimitusjohtaja Hille Korhonen.
Vuoden alussa Alkon toimitusjohtajan tehtävässä aloittanut tekniikan lisensiaatti Hille Korhonen, 51, uskoo Alkon valmiuksiin lisätä mietojen oluiden valikoimia.
Toimitusjohtaja Korhonen katsoi MTV3:n Huomenta Suomi -lähetyksessä tänään tiistaina (15.01.13), ettei päivittäistavarakaupan, huoltoasemien ja B-anniskelupaikkojen alkoholijuomien myyntirajan määrittely kuulu mitenkään Alkon tehtäviin, mutta ”Alkolla on valmiudet ottaa myös keskiolut valikoimiinsa”.
Myöskään valistuksesta Alko ei kanna vastuuta. Korhonen toivoo, että Alko saisi kertoa asiakkaille myös vahvoista juomista. Nykyisin yli 22 %:n tuotteita ei voida esitellä edes hinnastoissa eikä Alkon verkkosivuilla.
– On tärkeää pitää kiinni siitä, ettei Alkossa myydä alaikäisille eikä päihtyneille henkilöille, Korhonen korostaa.
Erityisen iloinen Hille Korhonen oli Lauri Karhuvaaran haastattelussa Alkon maineesta korkealaatuisten palvelujen tarjoajana. – Viime vuosina on siirrytty kivijalkaliikkeistä ostoskeskuksiin, sinne, missä asiakkaiden on helppo asioida myös Alkossa.
Alkon edellinen toimitusjohtaja Jaakko Uotila jäi vuodenvaihteessa eläkkeelle 63-vuotiaana. Olutvalikoimiinkin myönteisen jäljen jättänyt Uotila johti Alkoa vuosina 2001-12.
Alkoholilain kokonaisuudistus on parhaillaan valmisteltavana. Siihen kuuluu myös aika ajoin esille nouseva hanke laskea päivittäistavarakaupassa myytävien alkoholijuomien korkein sallittu alkoholiprosentti nykyisestä 4,7 %:sta noin prosentin verran, 3,5-3,7 %:iin. Ruotsissa vastaava yläraja on 3,5 % (folköl, kansanolut).
Kotimaisen peruskauran ja pienpanimotuotteiden menekin ero marketeissa ja alkoissa lienee kohtalainen?
TykkääTykkää
Markus Mäkelä
15.01.2013 at 20:26
Tallinnan suunnalla näkyvissä on ainakin Laitilan vahvaa Kukko Pils -olutta isossa salkussa. Ruotsin laivoilla myös useampiakin Stallhagenin tuotteita, usein yksittäismyynnissäkin.
Toim. joht. Korhosen mielestä henkilötuontiasioihin ei voida mitenkään puuttua – EU:n takia.
TykkääTykkää
J.T. Laakso
15.01.2013 at 19:44
Kotimaisten pienpanimoiden tuotteita ei taida juurikaan löytyä Tallinnnan laivastosta? Vai miten on?
TykkääTykkää
Marikki Jylhä
15.01.2013 at 19:26
Mites noi tallinnanlaivat? Nykyisinkin tuodaan jo sellaisia määriä viinaksia että ravintoloitsijoita hirvittää.
TykkääTykkää
Markus Mäkelä
15.01.2013 at 19:17
Ja aivan varmasti tämä tarkoittaa nettitilaamisen lisääntymistä. Ei paha.
TykkääTykkää
Kari Sjöblom
15.01.2013 at 19:12
Alkon politiikan ja olutosaamisen tuntien tämä tarkoittanee käytännössä sitä, että kohta yhä useammasta Alkosta saattaa löytyä niinkin eksoottista tuotetta kuin Lahden Sininen. Pienpanimoille tämä tarkoittanee käytännössä vain sitä, että kynnys saada tuotteitaan Alkon hyllylle nousee entisestään.
TykkääTykkää
Juha Väänänen
15.01.2013 at 19:03
Toivoisi, että Alko ei enää lisäisi vettä myllyyn tässä keskiolutasiassa. Tai ilmoittaisivat sitten jo valmisteluvaiheessa, miten on suunniteltu myymäläverkon laajentamista, myymälöiden tilojen kasvattamista yms.
Hyvä mietelmä on tuo vaatimus väkevistä (kulttuuri)juomista tiedottamismahdollisuuteen. Onhan se luonnotonta, että hinnastot ovat puolittaisia…
TykkääTykkää
Pekka Huovinen
15.01.2013 at 11:19