OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Olut-Suomi – oluenystävän oma verkosto

OLUTVERKON Viikon Olut: Urhoton aika jälleen ohi!

with 3 comments

Urho, Hartwall Oy, Helsinki / Lahden tuotantolaitos / Heineken AS, Heineken Group, Amsterdam, Alankomaat
90 / 100 pistettä

* Lue: Kaikki Viikon Olut -arviot vuoden alusta alkaen.

Urho oli vuonna 2001 valmistuneen Hartwallin Lahden tuotantolaitoksen ja jakelukeskuksen ensimmäinen uutuusolut, tuotannossa vv. 2001-08. Tänä keväänä (2012) vahva Urho palasi taas markkinoille, jatkuvasti tuotannossa pysyneen miedon Urhon (4,6 %) rinnalle. Onnistunut, maukas peruslager on tervetullut.

Alkuvuosina Urho-pullot olivat myös ”taideolutta” – maalaustaiteellisten viinietikettien tapaan. Takaetiketeissä oli kirjailija Kari Hotakaisen muutaman lauseen mittaisia novelleja. Hartwall ei ikinä paljastanut erilaisten kertomusten määrää, joten kulttuurisuuntautuneella olutalan ihmisellä riitti etsimistä. Uudessa tulemisessaan vahva Urho on valitettavasti ainoastaan epäesteettisessä tölkkipakkauksessa.

Väri on vaalea, keltainen, punertava, kirkas. Vaahto on vaalea, kuplikas, nousee runsaana, haihtuu nopeasti, ohut kuplainen kerros kestää oluen pinnalla. Tuoksu on maltainen, hedelmäinen, käynyttä kuivahedelmää, aprikoosia, luumua. Maku on keskitäyteläinen, hedelmäinen, aprikoosimainen, tanakka, luonteikas. Katkeroiseksi Urhoa ei voi sanoa, vaikka panimon mittaukset osoittavat peräti puolet suurempaa EBU-lukua kuin Alkon laboratorio. Juotavuudeltaan helpon oluen jälkimaku on lyhyt.

Urho on konstailematon seurustelu- ja saunajuoma. Aterialla se sopii niin kala- kuin makkararuuankin kanssa. Tutustu: Urhon (5,5 %) ja Urhon (4,6 %) rinnakkaiseen arviointiin. (Sivun alaosassa, laita selaimen etsimeen hakusanaksi ”Urho”.)

J.T. LAAKSO

5,5 %-til., kantavierre 12,8 ºP, katkeroainepitoisuus 15 EBU (panimo: 22 EBU), väri 13,0 EBC, vaalea lager.

Tölkki 0,33 l. Alkon vähittäismyyntihinta hinta 1,75 e, monipakkaus 12×0,33 l. Alkossa 21,00 e.

* Lue lisää: OLUTVERKON arvioita.
* Lue lisää: Kesän kausiolutarvioita.

Mainokset

Written by Toimittaja

09.07.2012 klo 09:11

3 vastausta

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tää oli taas hieno olut suomalaiselta suurpanimolta. Oikeesti, tähän on käytetty aromia? Jos tähän ei olis lisätty aromia, niin tää ei ois maistunut muulta kuin vedeltä ja alkoholilta? Järkyttävää IMO.

    Tykkää

    Juha

    14.07.2012 at 23:36

  2. Legenda kertoo, että, kun maa on pahassa hädässä, palaa Suuri Johtaja pelastamaan Suomen. Nyt se tapahtuu ;)

    Tykkää

    Tapani Tompuri

    09.07.2012 at 12:11

  3. Niinpä, mutta Urkiton aika jatkuu vielä heinäkuun lopulle: Urhon Pub Ostrobotnialla suljettu remontin takia 30.7.12 saakka! Kumpi onkaan ikävämpää…

    Tykkää

    Urkki Töölööstä

    09.07.2012 at 10:37


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: