OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Olut-Suomi – oluenystävän oma verkosto

Laitilan panimo kasvaa – Kievari-sarja jatkuu

with 2 comments

Kievari-erikoisolutsarjan ensimmäinen vuosi rohkaisee jatkoon –
Vahva Mämmi tulossa!  Yhteistyössä on voimaa! – Edelleen.

Vuonna 1995 aloittanut Laitilan Wirvoitusjuomatehdas Oy tunnetaan alunperin Oiva-siidereistään, jotka ensimmäisinä vuosina valmistettiin paikallisen Martta-yhdistyksen mehuasemalla puristetuista hedelmistä sekä perinnelimonadeista ja tietysti Kukko-oluesta. Päättyneen kesän hittiuutuus oli Brändy Long Drink (5,5 %).

Kukko oli aivan alussa lasipulloon pakattu tumma ja vaalea ”Kukko Höyry-olut”, mutta nousi varsinaisesti oluenkuluttajien suosikiksi vuodesta 2001 tölkitettynä Kukko Pils -oluena (4,5 %), jota seurasivat vielä Kukko Vahva Pils (5,5 %), vaalea Kukko lager (4,7 %) ja Tumma Kukko (3,8 %). Päivittäistavarakaupan Kukot ovat olleet alkuvuodesta 2008 alkaen saatavissa myös puolen litran lasipullossa.

Rami Aarikka esitteli tulevaa Tuomas-olutta jo viime vuoden joulukuussa. © Kuva: J.T. Laakso.

Rami Aarikka esitteli tulevan Tuomas-oluen ideaa jo viime vuoden joulukuussa Tuomaan päivänä. © Kuva: J.T. Laakso.

Laitilan Kievari Tuomas (4,1 %) on vuosi sitten aloitetun erikoisolutsarjan seitsemäs tuote, Laitilan panimomestari Niko Hurskainen kertoo. – Kievarit ovat kausi- ja teemaoluita, joita valmistetaan rajoitettu määrä. Poikkeus on pohjahiivalla valmistettu portteri, jonka tuotanto alkoi Kukko Portterina ja on nyt saanut uuden etiketin Kievari Portterina (6,5 %), toistaiseksi valikoiman ainoa vakituinen tuote.

Ensimmäinen Laitilan Kievari valmistui vuosi sitten syksyllä: Kievari Schwarz -mustaolut (4,5 %). Tämän vuoden pääsiäisenä ilmestyi maailman ensimmäinen mämmiolut Kievari Mämmi (4,3 %), kevääksi Kievari Humalainen (4,5 %), kesäksi Kievari Retale (4,4 %) ja syksyksi Kievari Kekri (5,9 %). Humalainen, Retale ja Tuomas ovat panimon ensimmäiset pintahiivaoluet, samoin porilaisen Mika Heikkisen kehittämä Mufloni Stout.

– Kokemus erikoisoluista on myönteinen ja tulevan vuoden suunnitelmissa on ainakin neljä uutta Laitilan Kievaria, Hurskainen lupaa. Ensi kevään pääsiäiseksi tulee vahva Kievari Mämmi (5,5 %) myös Alkon valikoimaan.

Yhteistyötä Saksaan saakka

Vuonna 2001 valmistunut Laitilan panimo on investoinut uusiin tiloihin ja lisännyt keittokapasiteettiaan jatkuvasti. Keväällä valmistui laajennus ja seuraava on juuri alkanut ja valmistuu vuodenvaihteen jälkeen. Tuotanto-, varasto- ja toimistotilaa tulee lisää 2700 m , minkä jälkeen tilojen kokonaisuus on jo lähes hehtaari.  Rakentamisen kustannusarvio on 1,4 miljoonaa euroa. Oluenvalmistuslaitteistoon sijoitetaan samalla 1,8 miljoonaa.

Kasvavaa kapasiteettia on haluttu antaa myös muiden pienpanimoiden käyttöön.

– Aloitimme kesällä Yhteistyössä on voimaa -projektin, jossa ensimmäisenä valmistettiin porilaisen Beer Hunter’s -panimoravintolan Mufloni Stout -olutta (4,7 %) laajalle kansalle jakeluun, Hurskainen kertoo. Yhteistyö jatkuu ja seuraavaksi voitanee odottaa Tampereen Koskipanimo Oy:n olutta.

– Valmisteilla on myös panimomestarivierailu Bodenseen rannalta Konstanzista Saksan Baden-Würtenbergistä, jossa Weihenstephanerin panimokorkeakoulun aikainen opiskelukaverini Dirk Höchsmann on tuotantojohtaja-panimomestarina vuonna 1795 perustetussa, seitsemännen sukupolven  Ruppaner-Brauerei -perhepanimossa.

ruppanerbrauerei1795– Ruppaner valmistaa upeita vehnäoluita, mikä voisi olla kiinnostava kokeilu meilläkin. Panimo on pieni, vuosituotanto on 3 miljoonaa litraa, meidän kokoinen, Hurskainen haaveilee.

Laitila valmistaa myös kauppaketjujen nimikkosarjoja, joiden osuus tuotannosta on alle puolet.

– Omien tuotteiden tuotantomäärät ovat kasvaneet vuoden 2009 aikana noin 70 %, Laitilan markkinointijohtaja Marko Karjalainen arvioi.  (Eli jos omien panimotuotemerkkien tuotanto olisi ollut 3 miljoonaa litraa, kasvu olisi 2,1 miljoonaa litraa eli kokonaisuudessaan 5,1 miljoonaa litraa!)

Laitilan oluttuotanto painottuu mietoihin päivittäistavarakauppatuotteisiin. Peruste on Karjalaisen mukaan yksinkertainen: – Olutta myydään 80 % kauopassa ja vain 20 % olutravintoloissa.

– J.T. Laakso

Lue OLUTVERKON testiryhmän arviot Tuomas-uutuudesta ja muistakin Kievari-sarjan tuotteista!
Lue Laitila rakentaa kievariverkkoa

Mainokset

Written by Toimittaja

16.10.2009 klo 13:07

Kategoria(t): Olut, Olutkulttuuri, Panimot

2 vastausta

Subscribe to comments with RSS.

  1. Saisinko listan teidän oluista,jotka sopivat keliakioille.Kiitos jo etukäteen.Terv.S.Ojala

    Tykkää

    Seppo Ojala

    14.04.2011 at 21:59

  2. Mistä Porissa saa ostaa Tuomas olutta?
    Olen etsinyt monesta paikasta,enkä vielä ole löytänyt.
    t;Mervi

    Tykkää

    ruoho mervi

    11.12.2009 at 19:03


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: