OLUTSUOMI – Juomien Suomen uutisia ja tietoa oluesta

Olut-Suomi – oluenystävän oma verkosto

”Lapin eksotiikkaa ja tunturipuroja ei voi enää roikottaa mainonnassa”

with one comment

Lapin Kulta jäissä. Kuva: Hartwall.Panimoyhtiö Hartwall on ilmoittanut aloittavansa YT-neuvottelut Tornion panimon sulkemisesta ja markkinointiorganisaation uudistamisesta.
Myynnistä tiivistettäisiin 30 työpaikkaa 1.1.2010 lukien ja Tornion sulkeminen lakkauttaisi noin 100 työpaikkaa syyskuussa 2010. Lahden tuotantolaitokselle investoidaan uusi tölkityslinja ja Lapin Kullan valmistus siirtyisi Lahteen. Työllistävä vaikutus olisi noin 20 henkilöä.

Hartwallin suunnitelmat ovat tyrmistyttäneet yhtiön työtekijöitä, Tornion kaupunkia ja myös oluenkuluttajia, jotka ovat keränneet muutamassa tunnissa tuhansia ihmisiä boikotoimaan sekä Lapin Kulta -oluita että kaikkia muitakin Hartwallin / Heinekenin tuotteita.

– Yt-neuvottelujen aloittamisesta päätettiin yhtiön johtoryhmässä yksimielisesti. Kysymys ei ole mistään pahan ulkomaalaisen hankkeesta, Hartwallin kuukausi sitten aloittanut hollantilainen toimitusjohtaja Jan-Kees Nieman selittää Taloussanomat-verkkolehden haastattelussa. – Vastaisuudessa Lapin Kullan mainonnassa korostetaan edelleen vapautta ja puhtautta, ei sinänsä Lappia. Lapin eksotiikkaa ja tunturipurojen raikkautta ei voi enää roikottaa oluen mainonnassa.

Lapin olueen on luotettu vahvasti

Hartwallin tuotantotyöntekijät Torniossa ja Lahdessa ovat suunnitelmista tyrmistyneitä.  Tornion pääluottamusmies Markku Raution mielestä Lapin Kultaa ei voi valmistaa muualla. Lapin Kulta ei ole sama kuin Lahden Kulta.

– Täällä Lapin Kultaa on valmistettu Tornio-joen veteen. Jos minun mielipidettäni kysytään, niin Lahdessa valmistaminen olisi vähän sama asia kuin ostaisi Kiinassa kasatun bemarin, Rautio pohtii Uudessa Suomessa.

Hartwallin työntekijät aloittivat torstaina (8.10.) mielenilmauksen ja poistuivat työpaikaltaan. Lahden pääluottamusmies Seppo Kekin mukaan töihin palataan vasta sunnuntaina 11.10. kello 22 alkavaan yövuoroon. 

Hartwall on luottanut Lapin Kultaan vahvasti 30-vuotisen yhteisen taipaleen aikana.  Lapin Kulta oli pitkään Suomen johtava olutmerkki myynnin perusteella – markkinaosuus kohosi huikeimmillaan 37 prosenttiin. Se oli tiennäyttäjän asemassa, kun suomalaiset siirtyivät vahvasta oluesta keskioluen kuluttajiksi 1980-luvulla.

Menestyksen mukana arvostelua

Suuret, ja varsinkin suurin, joutuu tietenkin myös arvostelun kohteeksi. Lapin Kullan tarinassa on viimeisten 15 vuoden aikana paljon ikävää sävyä ja siitä – kuten Sinebrychoffin ja Olvin päämerkeistäkin – on tullut esimerkkejä olutkulttuurin alennustilasta. Menestys tuo aina mukanaan kateutta ja väheksymistä.

Kasvu markkinoilla saavutettiin osittain myös kovalla hinnalla: miellyttääkseen jatkuvasti enemmän jatkuvasti laajempaa kuluttajajoukkoa oluentekijät – ja markkinointiosasto! – laimensivat ja häivyttivät hiljalleen oluen arvokkaimmat ominaisuudet, maun ja luonteen. Oluen tulee kuitenkin olla muutakin kuin jääkylmää vettä.

Vuonna 2007 Hartwall alkoi kehittää Lapin Kullan reseptiä palauttamalla sitä lähemmäs alkuperäistä. Lisättiin vähän kultamallasta ja olut sai luonnetta ja makua. Hyvästä vastaanotosta huolimatta markkinaosuuden kehitystä ei ole saatu käännettyä nousuun.

Lapin Kulta on myös Suomen viedyimpiä panimotuotteita. Olutta viedään Torniosta Ruotsiin (3,5-prosenttinen folksöl), Englantiin, Venäjälle ja Keski-Eurooppaan, mm. Itävaltaan.

– J.T. Laakso
OLUTVERKON toimittaja

Written by Toimittaja

09.10.2009 klo 09:15

Kategoria(t): Olut, Olutkulttuuri, Panimot

Yksi vastaus

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lapin Vasemistoliitto:
    Lapin Kultaa voi valmistaa vain Lapissa!

    http://yle.fi/alueet/lappi/2009/10/vasemmistoliitto_lapin_kultaa_voi_valmistaa_vain_lapissa_1086567.html

    Vasemmistoliiton Lapin piiri tuomitsee Hartwallin aikomuksen lopettaa Lapin Kullan tehdas Torniossa ja aikomuksen siirtää Lapin Kulta -tuotemerkki Lahdessa valmistettavaksi.

    – Lapin Kulta -tuotenimen siirtäminen olisi törkeätä hyväksikäyttöä, joka ilmentää siirtomaavallan piirteitä. Siitähän ei enää tulisi myyntituottoja Lappiin, eikä tuotteen valmistamisessa enää käytettäisi lappilaista työvoimaa eikä raaka-aineita, piiri paheksuu.

    Piiri vetoaa laajan, kansainvälisen kansalaisliikkeen kokoamiseksi puolustamaan Lapin Kullan tehdasta, työntekijöitä ja tuotemerkkiä. Piirin mielestä oikeutta Lapin Kullan tuotemerkkiin on haettava vaikka oikeusteitse.

    – Lappi-mielikuvalla on merkitystä maailmalla. Juuri siksi laaja kansalaisliike kansainvälisine yhteyksineen ja painostuskeinoineen ja boikotteineen koko Heineken-ketjua kohtaan ulkomailla ja Hartwallia kohtaan Suomessa on erittäin tärkeää, piiri korostaa.

    Piiri ihmettelee, miksi Heineken-konserni on sulkemassa kannattavan Lapin Kullan tehtaan.

    – Se ei näytä riittävän alkuvuonna melkein puoli miljardia euroa voittoa tehneelle Heineken-konsernille ja sen ahneille osakkeenomistajille. Mutta finanssikapitalisteillehan ei riitä voitto tuotteesta, vaan se elää signaaleista, joilla ”rationalisoidaan tuotantoa” eli lakkautetaan kannattavia tehtaita, piiri paheksuu.

    YLE Lappi

    Tykkää

    lappalainen

    16.10.2009 at 18:41


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggaajaa tykkää tästä: